Cu mulți ani în urmă, am dat întâmplător peste cămășile pictate ce purtau un nume de brand jovial, „Made with joy in Transylvania”. Mi-au plăcut tare mult croiala lejeră, ușor oversized, aerul masculin și elementele pictate care confereau unicitate.
Brandul, acum redenumit Madlen, s-a născut în 2018, îmbinând talentul artistic înnăscut, spiritul antreprenorial și o idee venită din nevoia practică de a avea o piesă de îmbrăcăminte lejeră, dar și cool și originală, în același timp.
Totul a fost gândit și dezvoltat de Andreea Madlen Margescu, antreprenoarea care a reușit să trasforme o pasiune într-un business în adevăratul sens al cuvântului, produsele Madlen regăsindu-se acum în mai multe magazine din România (inclusiv pe Fashion Days), din Europa și SUA.
Andreea s-a născut în Făgăraș, iar copilăria și-a petrecut-o în comuna Cincu. A studiat Finanțe, Bănci și Contabilitate de gestiune la Cluj-Napoca și apoi a plecat la Londra pentru un Master în Logistică și Lanțul de distribuție, în cadrul Universității Westminster.
Citește povestea inspirațională a Andreei Madlen Margescu și a brandului Madlen în interviul de mai jos!
Curatorialist: De când pictezi? Ai cultivat încă din copilărie acest talent?
Andreea: În familia noastră, mama mea este un talent înnăscut și îmbogățit prin pasiune. Am preluat de la ea latura artistică, creativitatea, iar de la tatăl meu am preluat spiritul de antreprenor.
Eu mereu am cochetat cu tot ce înseamnă artă, în special design vestimentar, dar din păcate, nu am avut inspirația, nici susținerea pentru a studia acest domeniu. Colecționam reviste de modă, cream ținute decupând din reviste, aveam pe ușile dulapului de haine colaje cu tot felul de idei de outfituri. Pot să zic că încă din copilărie eram foarte atentă la tot ce ținea de vizual, nu doar din domeniul vestimentar, dar și ce ținea de arhitectură, design interior, etc.
În prezent pictez doar în cazuri urgente când avem deadline-uri care sunt la un pas de a nu fi onorate.
Dedic mult timp creativității și activităților antreprenoriale, încerc să condimentez constant cu unicitate. Mă ocup de tipare, schițe, grafică, pentru a crea mereu modele unicat, din care viitorii clienți să se inspire și să customizeze la rândul lor produsele pe care le vor purta.
În 2018 ai pus bazele proiectului antreprenorial Made with Joy in Transylvania (acum, Madlen, după rebranding). Cum ai luat această decizie, care a fost povestea din spate?
A început totul dintr-o joacă, am început să creez modele cu tematica de yoga, eu fiind si instructor de yoga încă din 2017, astfel am făcut câteva modele pentru mine. Deja aveam în minte cămașa albă oversized pe care doream să o creez, dar a fost un proces destul de lung până la finalizarea primului model.
A necesitat timp pentru a definitiva tiparul, alegerea materialului, etc., au trecut aproximativ 6 luni până la produsul final pe care să îl prezint în lume, aproape cum îmi doream eu. 😀
A meritat, desigur, am știut atunci că îmi doresc să nișez bussiness-ul pe această piesă vestimentară atemporală, cămașa albă, căreia i se poate adăuga multă personalitate și unicitate, prin pictură și/sau broderie manuală.
La primul eveniment de design la care am fost, în ianuarie 2019, din 33 de piese m-am întors acasă cu doar 3 și am primit alte 9 comenzi. Țin minte că eram foarte entuziasmată și motivată să creez în continuare.
Mi-am dorit să continuăm cu cămăși, chiar dacă am creat și pictăm și în prezent, la cerere, inclusiv tricouri, geci, salopete, fuste, rochii, body-uri, chiar și rochii de mireasă și cămăși de bărbați. Eu țin în continuare să păstrez această linie vestimentară constantă: cămăși și rochițe stil cămașă, pentru femei si fetițe, cămăși pentru bărbați și băieți.
De ce ai renunțat la primul nume de brand?
Atunci când vine momentul să alegi denumirea unui brand nu e ușor deloc. Parcă nimic nu sună suficient de bine pentru “copilul” tău. Cu toate astea, am vrut de la început ca acest brand să poarte numele de Madlen. Apoi, mi-a încolțit ideea de “Joy” și “Transylvania” și cum ar fi ca produsele noastre să ajungă cunoscute și internațional, iar numele de Transylvania să fie și mai sonor decât este în acest moment.
După un research, întârziat recunosc, am descoperit că sunt prea multe branduri care se identifică prin astfel de denumiri cu “made with love, made with …” și am realizat că îmi doresc să revin la ideea inițială: nume scurt, mă reprezintă, e mai deosebit și e mai ușor de reținut.
În schimb, vom păstra mereu etichetele care sunt vizibile, “Made with Joy in Transylvania” rămâne sloganul pentru brandul nostru.
Care a fost o lecție importantă pe care ai învățat-o după ce ai devenit antreprenor?
Antreprenoriatul m-a format ca om. Am învățat să am răbdare, răbdare cu mine, cu ceilalți, să mă disciplinez, să descopăr în ce fel pot să imi gestionez resursele, să înțeleg că de mine depinde ce parcurs va avea această poveste, cum condimentez acest business, care este povestea pe care mi-ar plăcea să o audă nepoții mei când voi ajunge o băbuță cool 🙂
Am înțeles cât de important este să celebrezi atât victoriile, dar am învățat și să celebrez eșecurile.
Când lucrurile nu merg cum îmi doresc sau plănuiesc, eu nu mă supăr, știu că există un motiv în spate și chiar dacă nu îmi dau seama imediat, privind retrospectiv înțeleg mai bine motivele pentru care lucrurile nu au avut rezultatele dorite.
Ai început proiectul cu cămăși pictate. De ce sunt speciale cămășile pentru tine?
Răspunsul are două valențe. Prima, atunci când am creat primul model de cămașă pentru mine, copiii mei erau mici, țin minte că încă alăptam. Nu prea aveam timp să fac ținute atunci când ieșeam, fie la un restaurant sau alte locuri unde țineam să ies cât de cât prezentabilă, după purtat pijamale 24 din 24.
Prima cămașă pe care am creat-o a primit foarte multe aprecieri, plus că nu mai era nevoie de alte “artificii” să fiu cool, relaxată și disponibilă rapid pentru hrănit bebelușul.
A doua valență are o latură romantică, aș spune. Am în minte o scenă dintr-un film, în care o brunetă frumoasă, într-o dimineață senină, poartă doar cămașa lui, care ii vine lejeră, destul de lungă cât să nu fie vulgară, ba dimpotrivă, e senzuală și misterioasă. Nu îmi mai amintesc filmul, dacă v-am făcut curioși 🙂
De unde îți iei inspirația pentru a crea mesajele / desenele pictate?
Inspirația vine din tot ce mă înconjoară zilnic. Desenele copiilor, pereții pictați pe care îi văd în vacanțe, yoga mă ajută foarte mult să fiu destul de relaxată și creativă și multe alte contexte favorabile creativității.
Atunci când mă deconectez și nu țin neapărat să fiu creativă, ideile apar mult mai ușor.
Uneori, vreau să scriu un text și în loc de acel text, transpun gânduri în ilustrații și presar și câteva cuvinte printre ele.
Cum vezi legătura dintre vestimentație și artă? Se poate vorbi despre conceptul de artă purtabilă?
Chiar acesta este motto-ul brandului Madlen: “exprimă-te prin artă și poart-o!” Cred cu tărie asta.
Cred că oamenii vor aprecia unicitatea din ce in ce mai mult, vor dori să se identifice cu ceea ce poartă, și de ce nu, să comunice nu numai verbal, dar și vestimentar.
Ai plecat de la cămăși, iar acum ai diversificat creațiile vestimentare Madlen. Care sunt cele mai cerute piese în acest moment?
Cămașa albă rămâne preferata publicului și a clienților acestui brand. Sunt cliente care au în garderobă mai mult de 3-4 articole din această categorie de articole vestimentare.
Câți oameni sunt în echipa Madlen? Pictura o faci în continuare doar tu?
În prezent, din echipa Madlen fac parte alte 3 fete foarte talentate pe partea de pictură și încă o persoană care se ocupă de croitorie și broderie manuală.
Ai un design preferat pictat, o piesă care are o semnificație aparte pentru tine?
Sunt într-adevăr câteva modele care îmi sunt foarte dragi, de care uneori mă despart mai greu după ce le creez. ‘Create yourself’ este unul dintre modelele care îmi sunt foarte dragi. ‘Freedom’ este un model brodat, “Wanderlust and city dust”, ‘Hand in Hand’, sunt multe, dar o să încerc să mă opresc aici. 😀
Cum vezi femeia care poartă creațiile Madlen? Cum ai defini-o?
O femeie cu personalitate puternică, dar care rămâne delicată, care știe ce își dorește și luptă pentru a-și păstra integritatea într-o lume volatilă și mereu în mișcare, o lume care accelerează și unde valorile se estompează.
În acest moment, creațiile tale sunt vândute pe Fashion Days, dar și în magazine din afara țării. Cum a evoluat brandul și business-ul Madlen din 2018 și până astăzi?
Țin minte că la primul eveniment de design vestimentar am semnat primul contract cu un magazin unde se vând doar creatori din România. Au urmat ulterior alte 4 magazine.
Odată cu pandemia ne-am listat și pe Fashion Days și acesta fiind un plus semnificativ pe care l-am adus acestui brand. Din 2021 colaborăm și cu magazine din Europa și Statele Unite ale Americii.
Dacă te-ai putea întoarce în timp, ce i-ai spune Andreei de acum 5 ani, când abia făcea primii pași cu acest proiect antreprenorial?
Să aibă ÎNCREDERE! Să își asculte mai mult intuiția, să lase fricile la o parte și să investească mai multe resurse, fără temeri.
Ce ai frumos astăzi?
Astăzi și în fiecare zi, încerc cât de des, să eman calm și bucurie în jurul meu, deoarece cred că oamenii se „contaminează” și ei astfel.
Fotografii: Andreea Madlen Margescu