De când am devenit mamă, sunt topită după lucrușoarele pentru bebeluși, mici, pufoase și atât de iubibile. Așa că, atunci când am găsit site-ul LushiLush, m-am îndrăgostit instant de trusourile, păturicile și alte minunății pentru bebe și mămici.
Dar la fel de mult am fost atrasă de povestea care parcă știam că stă ascunsă în spatele acestui brand, o poveste de antreprenoriat feminin, născută din sentimentul maternității și al iubirii fără seamăn pe care îl simte mama pentru copilul ei.
Este povestea Mirelei Rancu-Pătru care a lăsat avocatura pentru a se dedica unui proiect cu suflet de mamă: LushiLush.
Curatorialist: Povestește-ne, înainte de toate, despre tine. Cine este Mirela înainte de a fi antreprenoarea din spatele brandului LushiLush?
Mirela: Sunt olteancă născută la Corabia, cu primii ani de școală într-un sat din Mehedinți, liceu și facultate la Craiova și studii postuniversitare la București. Copilăria și adolescența le-am petrecut în Oltenia profund rurală, ceea ce a contat mult în devenirea mea. Am avut norocul să mai prind obiceiuri în etape esențiale din viață sau sfârșitul ei, să merg cu bătrânii satului la biserică și să înțeleg, în final, că veșnicia chiar s-a născut la sat.
Prin liceu am văzut multe filme americane și s-a înfiripat dorința de a deveni avocat. Primul avocat din familie, mândria tuturor. Copil bun și ascultător, cu toate premisele că îmi va merge bine în viață. Note mari la școală, ascultătoare, știți voi.
Am terminat Dreptul și nu mi-a trecut prin cap că nu voi fi toată viața un avocat de succes. Aveam aripi, aveam ambiție fantastică. Aveam de recuperat, oricum, diferența de statut dintre colegii mei ”orășeni” și copila ”de la țară”, o sintagmă care m-a bântuit mult, până am acceptat-o și a devenit, din contră, o armă și nu o slăbiciune. Nu mă mai opream din cursuri, formări, cam tot ce puteam face în paralel cu avocatura.
Mirajul nu a ținut mult, pentru că mi-am dat seama repede, cu prețul unor probleme de sănătate, că nu aparțin lumii în care mă proiectasem cu atâta convingere și atâta dorință. Și m-am trezit fără să știu cine sunt sau ce vreau să fiu. Dar știind foarte bine ce NU vreau să devin. Am continuat să profesez ca jurist, într-un domeniu de nișă, așezată și asumată. Mi-am văzut de pasiuni, am scris, am cumpărat bilete de avion spontan, am condus 10 ore ca să ajung la mare după o săptămână în delegație, mi-am amenajat un balcon cu luminițe de Crăciun în toiul verii și eram aproape sigură că acesta este drumul meu. Profesional, sunt un jurist dedicat, cu aspirații de scriitor în timpul liber.
Când ai luat decizia începerii acestui proiect antreprenorial? Și care au fost circumstanțele care te-au adus aici?
Am cochetat cu ideea aceasta de proiect al meu demult. Aveam multe convingeri limitative, părea absolut nebunesc să renunț la avocatură ca să mă apuc de prostii, nu aveam deloc încredere în mine și avântul s-a dus. Apoi am crescut. Călătoream mult, eram implicată în proiecte fantastice.
Pur și simplu viața mea era la birou și biroul era viața mea. Între Crăciun și Revelion într-un an eram conectată la mailul de la birou, mergeam la întâlniri și respiram și mă defineam prin locul meu de muncă. Și s-a întâmplat ceva. Am simțit, între două mailuri și niște stări de rău, niște piciorușe jucăușe în ceea ce le-a fost cuib 9 luni. Complet neașteptat, am avut un declic. Ce fel de om voi fi? Ce fel de mamă voi fi? Și atunci am știut că voi dezvolta, în perioada sarcinii și în concediul de creștere, un proiect antreprenorial legat de copii. Era primăvara anului 2018.
Spune-ne mai multe despre semnificația numelui de brand.
După naștere, au atins obrazul bebelușului de obrazul meu. În acele milisecunde am simțit că viața s-a schimbat pentru totdeauna. Simt și acum atingerea aceea caldă și perfectă. Acel bebeluș a devenit Lușul mamei, Lușul bebelușul, lușiluș, luș mic, luși-bebeluși. O mulțime de diminutive și drăgălășenii legate de puiul de om care îmi umplea inima de drag.
Căutam numele pentru brand și vorbeam la telefon cu nașa mea, care îmi știa gândurile și ideile și mi-a zis: ”auzi, dar de ce nu îi zici tu Lușiluș, dacă așa îl strigi?”. Eram în rond la Charles de Gaulle, plecam de la birou. Îmi amintesc cum bătea soarele pe față și mă chinuiam să țin banda și ce emoționată eram când am zis: ”chiar așa! LushiLush să fie!”
LushiLush s-a născut din iubirea aceasta mare pentru primul copil și s-a întărit când în familie și-a făcut culcuș al doilea bebeluș.
LushiLush este el, de fapt, bebelușul care acum a crescut. Este fratele lui mai mic. Și toți bebeLușii care au primit ceva de la LushiLush.
Care e povestea ramurii de măslin din logo?
Sigur că și frunza de măslin are o semnificație. Tot în 2018 suntem. Imediat după cununia civilă, am plecat spontan cu soțul meu în Grecia. Aveam doar buletinele și telefoanele la noi. Eu mergeam pentru prima dată, el a noua sau a zecea oară. Am cumpărat cele necesare din Salonic, oraș în care visam să ajung de când citeam ”Toate Pânzele Sus”.
Am fost așa fascinată de Grecia și am iubit-o imediat! Livezi de măslini sau măslini singuratici peste tot. Lușul era încă în burtică. Dar a fost prima noastră vacanță ca soț și soție. Și tot în Grecia am mers prima dată în formulă nouă, cu tot cu muselinele LushiLush după noi. Deci ramura mică de măslin este un tribut adus acelei vacanțe și ascunde în ea noutate, viață, bucurie, mirare, iubire, fascinație, început.
Ce reprezintă maternitatea pentru tine? Cum te-a schimbat – dacă simți că te-a schimbat?
Maternitatea m-a făcut să mă uit altfel în oglindă. M-a forțat să mă uit acolo unde refuzam să mă uit.
A fost ca o terapie rapidă, unde ai de ales dacă vei continua la fel sau te străduiești să schimbi ceva. Îmi doresc să fiu mândră de mine, ca mamă. Ca mai apoi să fie și copiii mei la fel. Și sunt preocupată să fiu bine cu mine, ca să pot să fiu prezentă, să mă joc cu bucurie, să citesc cu drag.
Nu îmi iese mereu, sunt copleșită uneori de griji, de oboseală, de frustrare că nu mai am timp pentru mine deloc. E incredibil cum poți să însumezi atâtea stări contradictorii. Iubire profundă, oboseală cronică, tristețe, fericire, bucurie. Dacă e ceva ce s-a schimbat radical, acesta e modul în care mă raportez eu la ce tot ce simt, ce vine spre mine. Simt că evoluez, de când sunt mamă. E o muncă permanentă.
Cum ai defini grija de mamă?
Mă sufoc de grijă când sunt bolnavi sau la gândul că li se poate întâmpla ceva. Nu îmi pot controla anxietatea când sunt necesare controale amănunțite. Pur și simplu, nu mă pot controla. Încă mă trezesc noaptea să îi acopăr, să îi ascult dacă respiră. Mă gândesc dacă sunt sătui, dacă le place mâncarea, dacă sunt fericiți, dacă simt că îi adorăm.
Fără să mă anulez ca individ și rămânând cu aspirații distincte, m-am trezit că acești doi copii ai mei chiar sunt viața mea. Și m-a copleșit o iubire pe care nu o pot defini. Și un drag care îmi inundă sufletul.
Ce tip de produse regăsim la LushiLush? Ce conține un trusou?
Primele produse LushiLush au fost seturile cadou pentru bebeluși. Sunt oferite la naștere, la botez, la prima vizită acasă la bebeluș. Imediat după, am creat trusourile pentru botez. Și cadourile pentru mame și bebeluși.
Practic, am transpus fiecare nevoie a mea ca mamă, ca femeie, într-o idee de afacere.
Museline albe sau ivoire, apoi museline pastelate. Am păstrat linia simplității, doar am adus ceva culoare. Și cadourile pentru mame, în colaborare cu producători români talentați, pentru un miros divin și un răsfăț delicat.
Eu am simțit această nevoie acută de a exista în continuare ca persoană, ca om, de nu mă transforma exclusiv în mama bebelușului. Pentru că, la început, aveam impresia că sunt cantitate neglijabilă, eram și eu ”pe acolo”. Toată lumea era interesată de bebeluș. Și pe mine mă durea operația, eram obosită, copleșită, hormonală. Am ținut cont de aceste stări ale mele și am creat un pachet care conține cadouri și pentru mămică.
Și sunt multe persoane care cumpără aceste cadouri. Proaspete mame, care înțeleg importanța îmbrățișării noi mame, prietenele bune ale mamelor. E o formă de grijă, de iubire. Nu te năpustești cu toată energia asupra bebelușului, păstrezi empatie, grijă și drag și pentru mamă. Are nevoie!
Trusourile conțin o păturică din muselină, în strat dublat, pânză de mir, fașă, prosop și săpun pentru preot, sticluță pentru ulei. Ambalate într-o cutie premium și însoțite de mici surprize. La cerere, putem adăuga o cutie pentru prima șuvița și cutie din lemn, ambele personalizate cu numele bebelușului botezat.
În funcție de tipul trusoului, pentru că sunt mai multe variante, păturica este mai subțire sau mai groasă. Dimensiunea ei este generoasă și încurajez părinții să o folosească până spre 4-5 ani. Având 100×100 cm, este suficient de mare cât să cuprindă bebelușul la botez și să îl însoțească până crește. Muselină este un material excepțional. Nu am întâlnit altul mai potrivit pentru păturicile de la trusou și am fost tare fericită când am creat varianta aceasta. La vremea sa, a fost ceva unic.
Pentru pânza de mir folosesc muselină sau pânză tradițională românească. Fașa a fost un element distinctiv și complet diferit de ce exista până atunci. Am făcut o fașă din bumbac românesc, croită de fiecare dată pentru bebelușul care urmează să fie botezat. Trusoul mai conține prosop pentru preot, tot din muselină, săpun pentru preot (pentru curățarea simbolică a mâinilor din cadrul ceremoniei) și o sticluță pentru ulei.
Trusourile Simplu, Simbol (brodat cu un simbol regăsit pe cămășile tradiționale românești), Amaria (botezat după fetița pentru care l-am făcut prima dată) și Ivoire sunt 100% românești. Săpunul este pregătit manual pentru LushiLush de către un brand românesc care îmi e tare drag. Și are frunza de măslin ștampilată pe el!
Care sunt cele mai solicitate produse LushiLush?
Produsele-vedetă sunt trusourile pentru botez. Am pariat pe simplitate, deși mai primeam sfaturi să mai pun un briz-briz, ceva, că nimeni nu vrea lucruri ”atât de simple”. Dar am știut foarte bine ce vreau și anii aceștia au demonstrat că am simțit bine.
Apoi, seturile-cadou. Doar pentru bebeluș sau pentru mamă și bebeluș. Le cumpără colegii de birou, prietenii părinților, nașii. Am făcut surprize, am complotat cu mămici, nașe, prietene. Multă complicitate, empatie. Și e minunat.
Care este cel mai memorabil sau emoționant feedback primit de la o clientă?
Întâi fac o introducere (nu mai știu dacă v-am spus că îmi place să vorbesc). Produsele LushiLush sunt însoțite de mesaje personalizate, scrise de mine, de mână, cu stiloul. Uneori, mesajele sunt elaborate, pentru că primesc multe informații de la persoanele care dăruiesc. Și sunt emoționată eu, în primul rând, pentru acea încredere. Nu doar pentru că au cumpărat ceva de la LushiLush, ci pentru că îmi oferă detalii din viața lor.
În acest context, prima emoționată sunt eu. S-a întâmplat de multe ori să plâng citind mesajele pe care le primeam. Și am plâns din nou când m-au contactat mămicile care au primit trusourile sau cadourile. Mi-a luat ceva timp să realizez că LushiLush înseamnă, de fapt, o experiență. Mi-a scris o mamă, după ce a primit trusoul pentru botez. ”Wow, e o întreagă Experiență”. Și atunci am avut o revelație și am înțeles mai bine ce mișcare am creat, fără să fi plănuit ceva. A venit natural. Pentru că iubesc ce fac. Și fiecare colet pornește de la mine cu o parte din sufletul meu, printre museline și mici cadouri.
Aveam o zi teribilă, nu îmi vedeam capul de treabă. Și am primit un clip pe whatsapp. De la botezul uneia dintre fetițele care a primit toate produsele LushiLush și nu exagerez. Fetița, Sara Maria, are și colecție de scrisorici, pentru că toate cadourile au avut și o scrisorică. Pentru că ”o știu” de când era în burtică, sunt emoționată mereu când îi scriu câte ceva. Mămica ei a deschis scrisoarea care a însoțit trusoul fix în ziua botezului. Scrisoarea de la mine, un om necunoscut, până la urmă, care s-a apucat de o afacere cu trusouri pentru botez. Și a citit-o. Iar cameramanul a înregistrat. Momentul acela va rămâne pe clipul din ziua botezului său pentru totdeauna. Am oprit mașina, pentru că eram la volan. Am ascultat și am plâns mult. M-a atins acel gest.
Și mai am o poveste: uneori livrez personal. Reușesc rar, dar îmi propun să fac lunar astfel de livrări. E o ocazie fantastică să îi cunosc pe cei la care ajung produsele LushiLush. Cunosc bebelușii, unii îmi zâmbesc, ne emoționam împreună și plec plină de lumină. Am primit ciocolată, muuuultă ciocolată, prietenie și bucurie. Adică totul se întoarce.
Unde sunt create toate aceste lucrușoare minunate? Ai un atelier în care lucrezi chiar tu sau colaborezi cu cineva? Spune-ne puțin și despre producția efectivă, materiale.
Toate produsele sunt create în București, la un atelier colaborator. Le fac pe toate celelalte, de la pus documente în ordine (aoleu!), la comenzi, awb-uri, sunat curierii, uneori livrări personale, desene, chin să explic ce vreau, că nu sunt înzestrată cu darul desenatului, emiterea facturilor. Instagram, Facebook, site. Un soloprenor ușor depășit.
Materialele provin de la producători români, în primul rând. Am diversificat sursele anul acesta, pentru că am diversificat și produsele. De la idee la produs pot trece luni bune. Pentru primul trusou am avut nevoie de 2 luni, de exemplu. Testez materiale, asocieri de materiale, le spăl, le usuc, le calc, le respăl. Uneori fac modificări care presupun să reiau procesul și prelungesc ”lansarea” cu alte luni. E o responsabilitate mare să propui produse pentru bebeluși.
Care au fost provocările pe care le-ai întâlnit în lumea antreprenoriatului și cum le-ai depășit?
Am avut parte de multe provocări. Pentru că nu aveam nicio treabă cu antreprenoriatul, m-am aruncat într-un domeniu nou și complet diferit de tot ce știam eu până în acel moment al vieții. Eu credeam că ”a croi„ e sinonim cu ”a coase”. Am cumpărat materiale haotic, fără un plan clar. Am crezut că e suficient planul A și am avut câteva surprize. Nu m-am învățat minte, am perseverat. Până a durut. Am fost pe punctul de a rămâne fără cutii, fără etichete, fără materiale, cu multe comenzi în derulare. Din fericire, s-au întâmplat toate acestea pe rând. Și am învățat, tot pe rând, cum să le preîntâmpin.
Cel mai greu este rolul de mamă-antreprenor. Sunt clipe în care pot fi doar Mirela de la LushiLush și mă concentrez exclusiv pe business. De cele mai multe ori, însă, sunt Mirela, mama Lușilor, a lui Tudor și a lui Petru. Și abia apoi creatoarea LuhiLush.
Aceasta este provocarea, să mențin un echilibru, să am grijă de copii și să îmi asum că sunt zile în care sunt mai puțin prezentă într-unul dintre aceste roluri.
Ce planuri ai pentru LushiLush în 2022?
Îmi doresc ca în decembrie 2022 să trag linie și să spun că am aplicat toate învățămintele din 2021. Că am învățat despre timpul potrivit, despre când e cazul să renunț să cos de zor colecția de vară când afară bate vânt de octombrie, să depășesc blocajele energetice legate de lucrurile care nu merg cum îmi imaginez eu că vor merge.
În 2022, LushiLush va avea un spațiu în care voi putea primi la un ceai prietene, mame, nașe, colaboratori, oamenii mei de suflet. Unde vor putea atinge țesăturile pe care le iubesc. Ducând mai departe, împreună, experiența LushiLush.
Cel mai frumos lucru pentru o mamă este… (completează tu)
Pentru mine, cel mai frumos lucru este să văd ochii copiilor râzând de drag, să îmi cuprindă fața cu mânuțele lor mici și să spună ”îmi place de tine, mami”.
fotografii: Mirela Rancu-Pătru (realizate de Deers Photography)