Bijuterii din materiale reciclate – un mod ingenios de a îmbina arta, meșteșugul și sustenabilitatea. Pentru că nu trebuie să uităm niciodată că trăim într-o epocă în care atenția și eforturile noastre pentru mediul înconjurător trebuie să fie o preocupare primordială.
Acest proiect inedit de realizare a bijuteriilor din materiale reciclate – lemn, piele și alte materiale upcycled aparține Antoanetei Zoltan, inițiatoarea Karakter Studio, un atelier de creație artizanală de bijuterii.
Antoaneta a absolvit Facultatea de Scenografie din cadrul Universității Naționale de Arte București și, din 2012, a lansat Karakter Studio, localizat în București, unde creează piese unice de bijuterie, făcute integral de mână.
Bijuteriile semnate Karakter Studio pot fi găsite la în magazinele fizice: MNAC Shop, AlbAlb Shop, Cărturești, Dizainăr, Neogalateca, District 24, MyRomanian Store, Re-Collections by GI, Monoton (Timișoara) și Inspiratio (Brașov), iar online, pe buline.ro.
…
Acest articol face parte dintr-o serie dedicata artizanilor zilelor noastre, oameni care încă mai fac cu propriile mâini lucruri frumoase, cu grijă, cu pasiune. Dacă vrei să ne povestești despre meșteșugul tău sau cunoști pe cineva care este artizan într-un domeniu, scrie-ne pe curator@curatorialist.ro ca să î(ț)i facem povestea cunoscută.
…
Curatorialist: Când erai copil, ce îți doreai să devii când vei fi mare? Care era meseria ideală a momentului respectiv?
Antoaneta: Voiam să fiu artist. Cele mai îndrăgite activități erau desenul și pictura. Singurele care, de altfel, mă potoleau, fiind un copil neastâmpărat.
Care a fost de a lungul timpului relația ta cu bijuteriile? Ți-au plăcut dintotdeauna sau le-ai descoperit mai târziu?
Nu m-au atras în mod deosebit și nu am fost nici purtătoare. Mai degrabă le admiram în muzee și galerii.
Când ai început să creezi bijuterii? Cum te-ai decis să faci din asta un business?
Totul a început în 2012, cu un gol imens pe care l-am simțit suprapus peste spațiul pustiu lăsat de nucul uriaș tăiat și întins pe pământul din curtea bunicilor. Copacul fabulos al copilărie mele… acum fără viață. Am vrut să păstrez o parte din el, sa nu îl pierd complet.
Așa mi-a venit ideea de a mă juca cu acest material nou pentru mine, combinând tehnica și experimentul. Backgroundul în scenografie și pictură m-a condus către designul de bijuterie, pentru un alt tip de experiență artistică ce avea la bază ideea de a transforma și recicla.
Credincios ca întotdeauna, prietenul meu arboreal, acum transformat în lemn, mi-a dăruit cu generozitate toate atributele lui organice: textură, căldura, cromatică, parfum.
Așa s-a născut studioul: din iubire, nostalgia unei copilării perfecte, pasiune, respect pentru natură și curiozitate.
De la joaca-experiment până la business a fost un interval de 3 ani. Ani în care mi-am permis, de exemplu, să șmirgheluiesc o bucată de lemn o zi întreagă și să finalizez o piesă după o săptămână, dar și să mă ocup, în paralel, cu pictura murală și cea de șevalet sau cu proiecte de design interior.
Acest mix de medii artistice în care m-am putut exprima mi s-a potrivit perfect. Până când, în urmă cu 7 ani, am înțeles că designul de bijuterie mi se potrivește cel mai bine, mă solicită tot mai mult și trebuie să mă dedic 100%.
De-atunci, învăț să dansez cu cele doua părți – cea de creație și cea de management, să fiu și organizată, metodică și eficientă. Nu e ușor, dar e un proces de acumulare continuă care mă împlinește.
Bijuteriile pe care le faci sunt din lemn și piele. De ce ai ales acest tip de materiale? De ce nu ai mers pe stilul clasic, al metalelor și pietrelor?
Traseul meu e unul neconvențional. N-am urmat o scoală sau cursuri specifice de bijuterie. Și nu pentru că nu ar fi fost posibil. Sunt însă mai degrabă un produs al intuițiilor și căutărilor, un self-made author.
Nu m-am regăsit neapărat în zona materialelor prețioase, nici a tehnicilor elaborate. Poate pentru că am vrut să rămân fidelă ideii inițiale, de reciclare. Cred că risipim prea mult.
Din 2012 strâng mereu materiale care mă inspiră: driftwood, pietre, scoarță, felurite piese și fragmente (banale pentru alții), de forme, texturi și materialități diferite. Astăzi, tot acest rețetar de materiale s-a extins, cuprinde rășini, piele, paste epoxi, foiță de aur, mărgele de diferite tipuri, metale, silicon, fire, ațe.
Îmi place să le transform în obiecte de preț. Cred că valoarea simbolică a conceptului trebuie să fie superioară valorii inerente a materialului.
Ce reprezintă bijuteriile pentru tine?
E minunat să creezi lucruri care până atunci nu existau, îmi place că pot face asta de la o simplă masă de lucru și să-i bucur pe alții purtându-mi piesele. Sunt lucrări pentru care corpul e cea mai bună galerie, e un afișaj viu, în mișcare.
Cum ai învățat să faci bijuterie? Care a fost prima piesă pe care ai creat-o și cum a decurs procesul?
Prima piesa a fost, evident, din nuc reciclat tăiat cu un fierăstrău de mână, pe menghina bunicului meu. A durat o veșnicie finisarea ei pentru că și forma, și volumul tot prin șmirgheluire le obțineam. Apoi a urmat pictura, lăcuitul și montatul. Era un colier simplu, din două piese care se îmbinau. Îmi amintesc perfect că nu a avut efectul WOW, sunt prin natura mea o perfecționistă :))
Când am început să lucrez cu lemn reciclat, nu aveam nicio idee despre tipurile de granulații ale foilor abrazive, despre mandrine, burghie, lacuri, freze și toate lamele de fierăstrău arătau la fel pentru mine. Primul meu Dremel a fost un pas uriaș!;) A fost un proces constant de asimilare și a durat un timp.
Cred că cel mai frumos aspect al muncii mele este provocarea, explorarea continuă de tehnici și de materiale.
Experiența s-a repetat în 2017, când am primit câteva resturi de piele și tot acel dicționar specific – unelte de tăiere, marcare, coasere, perforare, modelare, finisare – îmi era complet străin. Așa că am început să studiez aceasta nouă lume.
Cum decurge procesul de creație, cum reușești să transformi bucăți de piele și lemn în bijuterii?
Procesul constă în însăși explorarea diferitelor stiluri, concepte, tehnici pentru a găsi ce funcționează și ce nu, în provocările pe care mi le aleg, în ieșitul din zona de confort cu un brânci, în căutarea identității ca artist care evoluează mereu. Toate acestea sunt fundamentale în realizarea unei piese.
Iar cea mai mare abilitate a mea, care derivă tot de aici este, poate, că nu am un mod fix de a face ceea ce fac. Lucru ce poate fi my superpower, dar și slăbiciunea mea. Pur si simplu, nu pot începe o piesa nouă din aceeași poziție cunoscută.
Ce bijuterie creată de tine simți că te reprezintă și are o istorie aparte?
Toate piesele sunt atașate de memoria mea, corelate cu un anumit timp, stare sau sentiment. Nu am o preferată 🙂
Ce te anima in procesul de creare de bijuterie? Ce îți aduce bucurie?
Sentimentul de libertate deplină. Starea emoțională în care mă transpune – amestec de entuziasm, curiozitate, bucurie. Naturalețea gafelor și erorilor care sunt surse de creativitate în sine.
Care sunt cele mai cerute piese Karakter?
Colierele din colectia”Basic Formula” care sunt în MNAC Shop, Alb Alb shop, NeoGalateca și Dizainăr.
De ce ai ales acest nume de brand pentru proiectul tau, care e mesajul pe care vrei sa il transmiti?
Pentru că sună aspru, este exact ca lemnul. Dar și pentru că bijuteria de serie are un caracter atât de impersonal.
Alegerea vine din ideea că fiecare persoană este și ar trebui să rămână unică, având propriul caracter.
Care crezi ca e rolul bijuteriei in tinuta unei femei?
Cred că bijuteriile pot crea o relație personală între purtător și privitor: pot exprima personalitatea purtătorului sau creativitatea sau opiniile despre viața de zi cu zi.
Mi-ar plăcea ca fiecare bijuterie Karakter să creeze stări și să genereze răspunsuri, să-și spună povestea cu nostalgie și gentilețe.
Ce te inspiră în crearea bijuteriilor?
Sursele sunt atât de diverse…în primul rând, materialele în sine cu texturile lor (am o relație foarte personală cu ele), artiști din zone diferite: Tony Cragg, Anish Kapoor, Ela Bauer, Naoto Fukasawa, Eunseok Han, orașul și diferite evenimente sau mișcări sociale.
Ce planuri ai cu Karakter Studio pentru acest an?
Pentru aceste 6 luni, am în plan două colecții noi.
fotografii: Antoaneta Zoltan.
Tot din seria Artizanii zilelor noastre:
Andreea Hoha (Foaie Verde) sau arta de a face agende artizanale