Am auzit prima dată de Irina Pogonaru ca antreprenoarea din spatele proiectului Photoliu. Lansat în 2009, în jurul vârstei de 20 de ani, acest proiect se axa pe design-ul mobilei făcută pe comandă. Zece ani mai târziu, în 2019, Irina devine co-fondatoarea The EDIT, o oază cu piese sofisticate de decor pentru case simple, dar pline de iubire…pentru frumos.
Irina Pogonaru-Georgescu a studiat cursurile Institutului Marangoni în Milano, Italia, și cele ale Școlii de Design KLC din Londra, Anglia. Brand-ul The EDIT a fost construit piesă cu piesă, alături de partenera sa, Magda Staicu, cu elemente versatile de design de interior internaționale, care să te facă să călătorești, din confortul casei, în locuri precum Copenhaga.
Astăzi descoperim de la antreprenoarea cu design în ADN despre începuturi, inspirație și la ce tendințe să ne așteptăm că își vor face loc în casă în 2022.
CURATORIALIST: Cum a apărut design-ul în viața ta, când ai simțit chemarea aceasta?
IRINA POGONARU: Au fost mulți ani în care mi-am făcut curaj, am studiat, în care am muncit pentru a mă simți în largul meu în această industrie care, cel puțin pentru mine, părea închisă, elitistă și complexă.
Dar dacă e să vorbim despre începuturi, îmi amintesc un moment prin 2001, în care mama a decis să lucreze cu un designer de interior pentru reamenajarea casei. Doamna respectivă, o franțuzoaică distinsă, a venit la noi acasă cu un moodboard imens pe care se aflau piesele de mobilier și iluminat propuse, împreună cu o varietate de mostre de materiale – de la alamă, la marmură și câteva textile.
Nu mai văzusem așa ceva, m-a marcat. Lejeritatea cu care vorbea despre posibilitatea de a comanda piese de design din afara țarii, particularitățile, design-ul și proveniența fiecăreia, precum și varietatea opțiunilor de personalizare mi-au deschis ochii către un nou univers.
Ce rol a jucat educația în afara granițelor și de ce ai vrut să te întorci în țară?
Am fost mereu legată de acasă, de familiar. M-am întors pentru că visul meu era să fiu antreprenor, iar în România vedeam potențial de dezvoltare. Am realizat că este și va rămâne a trade-off: viața din Londra îmi oferea anumite lucruri, pe când cea din România altele. Niciuna nu mi se pare completă. Însă, am ales-o pe aceasta. Sunt fericita aici, dar realizez că vorbesc din bula mea.
Perioada pe care am petrecut-o lucrând în Londra pentru studio-ul designerului Natalia Miyar a fost revelatoare pentru mine. Am învățat enorm, dar am avut și ocazia de a demitiza anumite lucruri – șantierele sunt complicate peste tot!
Ce îți place cel mai mult la București, ce te inspiră, unde îți place să îți petreci timpul liber ca să te încarci creativ?
Îmi iau energia din schimburile cu oamenii creativi din viața mea – echipa de la The EDIT și prietenele sunt cea mai mare sursă de inspirație. În București, observ că îmi petrec cel mai mult timp în jurul afacerilor tinerilor antreprenori, fie că vorbim despre cafenele, restaurante sau magazine. Aici menționez magazinele Mottom Kids, Cajuki, restaurantele MOM, Arzu, Avocadoo și cafeneaua Beans&Dots.
Ce a inspirat lansarea The EDIT?
Asta e o poveste tare frumoasă. Trecuseră deja câțiva ani și eu tot „perfecționam” aceeași idee. Un cumul de factori a făcut ca The EDIT să se și întâmple în realitate, nu numai în capul meu. Veneam după experiența de a lucra alături de designerul Natalia Miyar, o femeie “powerhouse”, care mi-a insuflat acel „sense of urgency” care îmi lipsea. Atunci a apărut Magda cu propunerea de a lansa The EDIT împreună.
A fost și va rămâne una dintre cele mai frumoase întâlniri ale destinului pentru mine. O cunoscusem pe Magda în urmă cu 7 ani, îmi fusese clientă – o ajutasem în amenajarea casei ei, iar mai apoi în amenajarea camerelor copiilor ei. Am crescut foarte frumos în ultimii ani – selecția noastră cuprinde acum 50 de branduri de design din Europa, cu sute de piese în stoc.
The EDIT este un univers estetic unitar reprezentat de mobilier, iluminat și accesorii de interior modelate prin detalii intenționale, materiale de înaltă calitate și design atemporal.
Cum este să dezvolți un proiect cu un partener, cum vă împărțiți responsabilitățile și ce faceți împreună?
Parteneriatul dintre mine și Magda este cel mai apropiat lucru de „a match made in heaven” pe care mi-l pot închipui. Împărtășim aceeași estetică și avem aceeași viziune pentru The EDIT.
În același timp, ea este și un om al cifrelor, cu o experiență vastă în retail, așa încât avem abilități complementare. Luăm toate deciziile importante împreună, însă avem încredere absolută una în cealaltă.
Care sunt piesele de design de interior preferate în prezent, de unde sunt și care este povestea din spate, de ce au fost selectate pentru portofoliul The EDIT?
Intenția noastră este de a crea o comunitate de iubitori de design în România.
Sentimentul de comunitate care rezultă din această uniune de persoane care au aceleași concepții favorizează un sentiment profund de apartenență. Alegem piese cu linii simple, însă sofisticate, realizate cu atenție pentru detaliu și respect pentru meșteșug. Ne dorim ca selecția să inspire și să invite la creativitate și conexiune.
Printre cele mai recente adiții în portofoliul nostru este brand-ul Astep: o companie care, prin fondatorul ei, Gino Sarfatti, a introdus în 1939 – pentru prima dată – designul în industria de iluminat.
De asemenea, menționez și minunatele piese de veselă din colecția Milk, a designerului danez Lucie Kaas, realizate manual din sticlă opal în culori pastelate, care te transportă direct în Copenhaga.
Care este obiectul pe care l-ai lua cu tine în orice casă te-ai muta și de ce?
Am visat lampa Snoopy de la FLOS mai mult timp, iar anul acesta mi-am comandat-o singură de pe The EDIT, cadou de ziua mea. O piesa atemporală, creată în 1967.
Ce cărți se află pe noptiera ta pentru serile cozy de iarnă?
Îmi place să am mereu revistele preferate pe noptieră – Rum, Ark Journal, Milk Decoration și revista DOR. Dar în ultima vreme se mai găsesc și niște cărți de parenting pentru toddlers. 🙂
Care sunt tendințele de design interior pentru care abia aștepți să vină 2022 și ce poți să ne spui despre adoptarea culorii anului – “Evergreen Fog”?
Fără să știm că va fi aleasă culoarea anului 2022, am ales această nuanță pentru a vopsi întregul nostru birou din cadrul showroom-ului The EDIT – urmează să se deschidă în primăvara anului viitor. Am ajuns la ea după ce am testat în jur de 12 culori – domnii zugravi ajunseseră să se amuze dându-și coate atunci când mai apăream cu niște găletușe de mostre. Așa că, în mod clar, e o culoare pe care am simit-o și noi la rândul nostru ca având ceva totodată contemporan și nostalgic.
Referitor la tendințe, mi se pare interesant modul în care brand-urile se reinventează ca urmare a efectelor pandemiei. Obiceiurile de consum s-au schimbat, iar tendințele în design oglindesc acest shift.