pov: Este 2011 și merg către lansarea MURMUR – prima colecție a acestui brand fondat de Andreea Bădală, tânărul designer român care lucrase la Alexander McQueen, alături de Alexander Lee McQueen. Iar pentru oricine are ceva afinitate cu moda, acesta este un trigger major și setează nivelul de entuziasm și așteptări sus. Poate prea sus pentru orice designer român la început de drum, în 2011.
Am intrat în Sala Dalles, care a funcționat ca portal către o altă lume: muzica cu timbru senzual, fete îmbrăcate în piesele MURMUR lângă mașini de calcat industriale ce ofereau un spectacol intrigant.
Este 2011 și prea puține s-au întâmplat până atunci în afara fashion week-urilor românești (cele bune, realizate la Iași de Irina Schrotter, Avanpremiere a lui Alin Gălățescu și cele rele – Bucharest Fashion Week, sub patronajul lui Nicu Gheară și legitimat de Cătălin Botezatu).
–
Iar această lansare a unui brand era, cu adevărat, ceva fabulos. Concept, vizual, emoție, sub bagheta designerilor de eveniment Lundi et Demi, pe atunci Attila Kim și Ciprian Tocu. Un video de lansare brand care a fost proiectat la eveniment, all things original, inclusiv muzica făcută de prietena Andreei, Monica Madas, și mixată de Flore – Khidja. Totul în jurul pieselor primei colecții MURMUR, pe care le doreai instant, cu elemente de branding impecabil gândite ce dăinuiesc până acum.
De atunci, fiecare eveniment MURMUR a fost un spectacol și o fereastră către alte lumi. Amintim Hotel MURMUR, prilej cu care Grand Hotel Continental s-a transformat în camere escapism, oglinzi ale feminității imaginate de Andreea Bădală.
„Când mă uit așa, în spate, îmi dau seama cât de îndrăgostită sunt de ceea ce fac, ce oameni minunați am adunat în jur și ce lucruri superbe am făcut, uneori din nimic. ”Andreea Bădală
Am stat de vorbă cu Andreea Bădală, mintea și sufletul MURMUR, care și acum, la 11 ani distanță, mi-a vorbit la fel cum îmi aminteam, atât de propriu ei: extrem de politicoasă, alegându-și vorbele și apăsând pe cuvinte răspicat, ceea ce mi-a arătat ceva desprea ea încă de la început. Andreea îți va spune fără perdea ceea ce gândește și ce simte, își va asuma fiecare cuvânt și se va deschide dacă simte că merită.
…
În cele ce urmează, vei descoperi cine este Andreea Bădală, începând cu copilăria petrecută în Siria, despre atemporalitatea pieselor MURMUR precum și cine este Andreea când nu se uită nimeni.
…
CURATORIALIST: Ai petrecut o bună parte a copilăriei tale în Siria. Îți amintești ce voia Andreea să se facă când va fi mare?
Cum te-a influențat estetic – și nu numai – acea perioadă?
ANDREEA BĂDALĂ:: Ah, visam încă de atunci să fac design. Aveam caiete de schițe și desenam haine provocatoare, dar foarte sintetizate – de exemplu, țin minte și acum că desenam pantaloni cu un singur crac, cu un picior total descoperit. În 1995 am început să fac rost de cataloagele cu toate colecțiile sezonului și asta mi-a deschis orizonturi.
Eu desenam o femeie liberă și plină de putere prin senzualitatea ei, în schimb, în viața reală eram înconjurată de femei în burka. Am interiorizat mult în perioada aceea și am mers cu fantezia în contrast cu ceea ce trăiam. Cred că atunci am învățat acest mecanism, pe care ulterior l-am ramificat și dezvoltat mai departe.
Spuneai într-un alt interviu că brandul MURMUR este o expresie a personalității și căutărilor tale că femeie. Cum ai evoluat TU în decursul celor 10 ani?
Cred că tot timpul am proiectat o femeie plină de încredere. Și, cumva, la fel mă proiectam și pe mine.
În ani de zile am evoluat de la a avea diverse personaje de care mă foloseam la nevoie pentru a mă proteja, la a fi mult mai autentică pentru că, în primul rând, accept și mă bucur de ceea ce sunt.
Uitându-mă la ce fac în MURMUR, cred că și designul meu merge spre un soi de stilizare și așezare. Am păstrat și modelele show-off, pentru că sunt parte din brand, însă, ca și personajele la care uneori recurg, sunt doar niște ipostaze „de ocazie”. Acum am linii în brand care să ajute o femeie să se exprime de dimineața până seara, în toate „nuanțele” personalității ei.
De la basicuri în Essentials pentru zi de zi, la colecție, la Signature care este inima show-off a brandului și până la Loungewear, care este o fantezie despre intimitate și cum te îmbraci în spațiul intim.
Cine este Andreea Bădală când nu se uită nimeni?
Am o personalitate tare fațetată. Să zicem doar că nu mă pot plictisi cu mine ☺. Și asta o stiu persoanele apropiate. Mai nou, adaug și fațete mai puțin spectaculoase: uneori îmi place să fiu și o casnică obișnuită, alteori îmbrățișez momentele de vulnerabilitate sau nesiguranță. Nu sunt și nici nu mai încerc să fiu tot timpul spectaculoasă. Înainte o făceam. Acum mă bucur și când sunt comună, găsesc frumusețe și acolo.
Ce repere de feminitate ai / mai putem avea acum în 2022, în era social media? De unde te încarci cu frumos?
Îți ziceam la început că mult timp am creat în contrast cu ceea ce trăiam. Asta nu poate să meargă la infinit, pentru că ai nevoie mereu să te încarci din exterior și să cunoști mai mult. Mă încarc călătorind, caut arta, locuri, restaurante, orice îmi poate oferi o experiență nouă. Îmi place să îmi expun munca și să interacționez cu oameni și să înțeleg cum văd ei ceea ce creez eu. Mă inspiră mult acest dialog. Apoi, îmi place să văd cât mai mult design și artă și să trăiesc emoții cât mai multe.
Sunt în avion spre New York unde expun colecția, după 2 ani de liniște. Și după zilele de appointments, abia aștept să merg să văd Tomas Saraceno la The Shed și Sleep No More. (n.r. la sfârșitul lunii februarie, Andreea a fost la New York, acolo unde și-a prezentat colecția.)
Ca reper de feminitate, nu am avut niciodată un idol sau o muza. Sunt în căutarea ei continuu.
Ești o prezență discretă în social media, nu ai făcut din ea un instrument de self promo. De altfel, nici eticheta brandului nu îți poartă numele. Nu ești o persoană ce are nevoie de validare? Cum îți măsori valoarea muncii ca antreprenor și a talentului ca și designer?
Cred mai degrabă în validările clasice și mai puțin în cele moderne. Nu m-am focusat pe SM pentru că m-am focusat să îmi creez și să îmi cresc propriul brand și nu m-am văzut capabilă să le fac pe amândouă și bine. Postez când vreau și ce vreau și pentru mine e recomfortant și îmi place – legat de SM și self-promotion cred că asta e important – să fie cum îmi doresc eu și să nu am un „to do list” și acolo.
Cred că sunt formator de opinii și cred că influențez prin ceea ce fac. În sensul acesta sunt și un influencer, însă nu în sensul de SM influencer.
Am nevoie de validare în continuare și o voi avea probabil mereu: ca femeie, ca designer, ca antreprenor. Însă, îmi aleg sursele de validare cât să fie credibile pentru mine, să fie de la autorități. Vreau să fiu validată ca femeie de exemplu de iubitul meu, ca designer de presă/buyeri/clienți care știu că au know how, ca antreprenor de succesul proiectelor, al vânzării etc. Dar, pe lângă sursele acestea de validare de la diverse „autorități”, tot timpul mai apar surse care, teoretic, nu ar avea autoritate: un om care nu este încă educat, sau care e foarte tânăr – cred mult și în acestea și le caut mereu.
Pentru că au cel mai bun simț al autenticului, nealterat de ce se caută sau nu acum, de care este trendul.
Încă de la lansarea MURMUR, acum 10 ani, toate colecțiile au avut un fir roșu, atemporal / neafiliat niciunei tendințe: feminitatea ca expresie a puterii. Totul conturat clar prin anumite elemente cheie ce făceau o piesă MURMUR recognoscibilă.
Ai avut în minte această estetică pe termen lung ca un arhitect vizionar fidel sieși?
Am avut în minte încă de la început să fac un brand atemporal, în care să plasez feminitatea ca expresie a puterii. Mi-am dorit să aduc și din senzualitatea și intimitatea lenjeriei în pret-a-porter și asta a plasat brandul într-o zona de graniță și într-o zona neocupată încă. După 10 ani de funcționare, atât mesajul brandului meu, cât și estetica mea consecventă, au devenit actuale.
Am avut și deraieri și experimentări, însă, toate greșelile pe care le-am făcut m-au ajutat să corectez și să dezvolt apoi și mai consecvent.
Sunt fidelă ideii mele inițiale, cea cu care am început brandul: să creez o imagine pentru o femeie care se bucură de senzualitatea ei, să am mereu o bază clasică și atemporala și să fac eforturi mereu să fiu relevantă și contemporană.
Cu toate acestea, cum a evoluat produsul și business-ul MURMUR?
La început MURMUR a fost nișă 100%, însă, cum orice nișă este efemeră prin definiție, am împins brandul constant către pret-a-porter. Cred că, la început, eram într-o zona puternică și pe un teren neocupat, iar acum am extins și am creat un brand care este un mood, o atitudine. Da, are linii pentru toate momentele, că să te poți exprima oricând, atâta timp cât ești femeia MURMUR.
Însă, mai presus de orice, am creat o lume întreagă prin MURMUR, care nu se rezumă doar la haine. Am creat mereu povești prin felul în care am comunicat, am creat evenimente inedite în care să simți emoția brandului, am dat suflet hainelor. Și, mai presus de orice, văd puterea de transformare pe care o au toate acestea asupra femeilor.
Produsul este de la simplu la complex, de la accesibil la scump. Însă toate au acel mood din care începi să faci parte odată ce îți place brandul.
Business-ul a evoluat de la un vis, la un organism capabil să se adapteze și să crească. De la un început spectaculos în care am îmbrăcat vedete, însă nu aveam încă e-shop și clienții nu aveau unde să ne găsească, la un business care dovedește că, de la creație, la persoana care poartă haina și apoi la cerere, este un parcurs scalabil, pe care deja știm să îl gestionăm. Acum că am creat bazele și mecanismul funcționează și crește, lucrez la scalabilitatea brandului.
Brandul tău, la fel ca și tine, inspiră putere, asumare. Cum reușești să ții această percepție în echilibru pentru a nu fi intimidant în relațiile personale și profesionale?
De multe ori puterea și aceasta senzație de intimidare mă ajuta – să mă protejez, în primul rând.
Eu sunt foarte directă și corectă și, de multe ori și îngrozitor de modestă – și poate că asta nu e atât de atrăgător uneori, pentru că tot ce e aspirațional vinde mai bine. Inclusiv în relații.
Așa că las că autenticitatea și sinceritatea mea să se vadă cu timpul, pe măsură ce cunosc persoana și mă cunoaște, indiferent dacă e business sau personal.
Ce înseamnă o femeie puternică, o femeie MURMUR?
O femeie care e în continuă evoluție și analiză, care își recunoaște și vulnerabilitatea. O femeie care are curaj să facă lucrurile în felul ei, să încerce direcții noi și să își asume riscuri. O femeie care știe că poate greși oricând însă recunoaște și învață din asta. O femeie care transformă totul în frumos.
La 10 ani distanță – reflectați în maturitatea / maturizarea ta și a brandului creat – ce ai învățat? Ce ai face diferit? Ce lecție ai da mai departe?
Aș avea mai multă încredere în mine și în intuiția mea.
Școala românească de design și industria modei în România sunt destul de controversate prin prisma multor lipsuri și a pasivității în ceea ce privește susținerea tinerilor designeri. Ce materie / ce îți dorești să fi știut la momentul lansării brandului? Pe ce să pună accent tinerii designeri – mai mult artiști, mai puțin antreprenori?
Mi-aș fi dorit să știu câte verticale trebuie să cunosc ca să pot să susțin și să cresc un brand și cât de complex este să le coordonezi și să le echilibrezi pe toate. În România nu cred că au șanse designerii artiști și e destul de logic de ce – nu există nici susținere și nici piață reală pentru ei.
Cred că singura variantă este să ai și fler de antreprenor, pe care să îl autocultivi cât poți de mult. Sau să ai lângă tine o persoana de încredere care îți înțelege viziunea artistică și o traduce antreprenorial – iar aici cred că este un mix greu de găsit la noi.
New MURMUR ESSENTIALS Collection SS22
Dacă nu ai fi fost Andreea Bădală | MURMUR, cine ți-ai fi dorit să fii?
Nu stiu să fiu altcineva, sunt foarte prinsă în propriul rol. Am mai avut o varianta de Andreea la un moment dat când eram foarte tânără, era mai artistă. Și las deschise posibilitățile pentru viitor, nu mă identific total cu creația mea. Dimpotrivă, ea vine din mine și eu pot să creez mult mai mult decât fac acum.
Așa că nu știu încă ce altceva voi putea crea în viitor și faptul că nu știu mă bucura.
Tu ce ai FRUMOS astăzi?
Viața de zi cu zi. Diminețile acasă cu zâmbete și la birou cu proiecții de viitor. Noul showroom MURMUR. Liniștea și încrederea în mine. Relația cu familia și prietenii mei.
Discuțiile creative cu echipa. Călătoriile planificate și neplanificate. Curiozitatea mea continua.