Bijuterii din aur solid, prețioase, versatile și cu un design unic. Acestea ar fi dezideratele de la care a plecat Delia Mia Rotaru când a decis să pornească pe drumul antreprenoriatului în domeniul bijuteriilor și a lansat Mia Ru, în noiembrie 2023.
Chiar dacă Delia a fost mereu fascinată de tot ceea ce este legat de creativitate și exprimare artistică, drumul ei a urmat o cale diferită după ce a ales să studieze economia și apoi psihologia. A descoperit o lume a companiilor mari de business, dar și a dezvoltării oamenilor și a culturilor organizaționale, în care a lucrat cu plăcere aproape 20 de ani.
Dar o parte din ea a rămas în căutarea unei alt fel de experiențe personale, un răspuns la ideea că fiecare dintre noi are capacitatea de a exprima creativ felul unic în care privește lumea.
Căutările ei interioare s-au finalizat brusc, într-o zi de luni, la începutul acestui an, când și-a dat seama că întotdeauna a avut o afinitate pentru bijuterii și că acesta ar fi drumul antreprenorial care i-ar aduce bucurie.
Scânteia a fost suficientă pentru a-i da energie să pornească în construirea acestui vis și iată, la aproape un an de la idee, Delia are deja o colecție de bijuterii inspirată de arhetipurile feminine din psihologie, mult entuziasm și inspirație pentru următoarea colecție Mia Ru.
…
Curatorialist: Care este prima amintire pe care o ai legată de bijuterii? Este vreuna de care te leagă o istorie aparte?
Delia: Când eram mică mama mea avea un bufet din lemn de cireș în care își ținea bijuteriile, iar eu și sora mea ne petreceam uneori ore întregi admirându-le. Mă fascina în special o pereche de cercei din aur, clasici, cu pietre lungi din citrin, pe care îi primise cadou de la bunicul meu.
Ce reprezintă bijuteriile pentru tine? Ai o definiție personală pe care le-ai putea-o da?
Bijuteriile sunt o formă de exprimare, atât pentru cel care le creează cât și pentru cel care le poartă. Dacă ar fi să dau o definiție, despre asta cred că este în esență fascinația bijuteriilor pentru mine. Despre o conexiune, la fel ca în toate formele de artă, între cel care creează și cel care privește, sau care interacționează cu produsul creativ.
Cred că fiecare bijuterie pe care o porți devine o parte din ceea ce ești și, în același timp, reflectă viziunea ta distinctă asupra lumii.
Dacă ar fi să te poți transforma într-o bijuterie, ce ai alege să fii?
Aș fi o bijuterie pe care să vrei să o porți mereu. Nu contează neapărat ce model, pentru că îmi plac toate: medalioane, inele, coliere, cercei de tip cuff, noi sau vintage, statement sau clasice, glam sau minimaliste.
Pentru mine însă cel mai important e cum te simți atunci când o porți. Cred că în spatele oricărei alegeri există intenționalitate: lucrul pe care îl alegi capătă semnificație și devine valoros tocmai prin această conexiune pe care o ai cu el.
Multe femei iubesc bijuteriile, dar se rezumă la a le purta. Pe tine ce te-a determinat să alegi să pornești un business cu bijuterii? Și când ai demarat efectiv?
Cred că totul începe când simți că lipsește ceva și ai curajul să crezi că poți să contribui tu cu acel ceva în lume. Ideea de a crea o colecție de fine jewellery a venit chiar în prima săptămână din ianuarie, într-o zi oarecare de luni în care m-am trezit foarte devreme, iar afară era frig și ningea. Eram prinsă în propriile mele căutări de ceva vreme, mă gândeam la ce îmi place cu adevărat să fac și nu știam de unde să încep.
În tot timpul acesta, bijuteriile au fost într-un fel chiar în fața mea și, atunci când m-am oprit din căutat, mi-am dat seama că m-au fascinat o viață întreagă. Ce m-a determinat să încep procesul de a crea de la zero o colecție, de la o primă schiță pe hârtie, în acea zi de luni, a fost dorința de a crea propria mea viziunea a unor bijuterii prețioase, cu o semnificație profundă, cu un design unic, pe care să le poți purta în fiecare zi și să le lași mai departe moștenire.
Mi-am dorit o colecție capsulă în care aceleași piese să poată fi combinate în moduri diferite, de la un styling minimalist, cum ar fi colierul Anima de perle cu unul din medalioanele cu pietre Inari, la un statement glam, în care mai multe medalioanele pot fi prinse pe lanțul masiv Bold Chain.
De ce ai ales aurul ca material principal pentru bijuteriile tale? Ce apreciezi cel mai mult la acest metal prețios, ce mesaj ți se pare că transmite el?
Am știu de la început că voi lucra în aur galben pentru că este materialul a cărui estetică m-a fascinat dintotdeauna și am vrut mereu să investesc într-o colecție personală. Dar o mare parte din bijuteriile din aur pe care le vedeam pe piață nu erau unicat și mergeau într-o direcție vizuală care nu mă atrăgea.
În zona bijuteriilor de fashion diversitatea a fost dintotdeauna mai mare, dar problema pentru mine cu bijuteriile aurite sau cele placate cu aur a fost rezistența lor în timp.
Știam că îmi doresc o colecție de bijuterii din aur, prețioase, confortabile, cu un design unic, pe care să le port în fiecare zi și care să mă țină o viață întreagă.
Iar aurul este din punctul meu de vedere metalul perfect pentru o astfel de colecție.
Ai spus la un moment dat că prima colecție Mia Ru a fost inspirată de arhetipurile feminine descrise de Tony Wolff, ce te-a determinat să alegi această sursă de inspirație? Și cum au fost transpuse cele 4 arhetipuri în bijuteriile tale?
În anul dinainte să încep Mia Ru tocmai terminam studiile de formare în psihoterapie analitică, care este o școală centrată pe teoria lui C. G. Jung. Era ultimul pas dintr-un proces care a durat șapte ani, timp în care am făcut a doua facultate, cea de psihologie, un master în psihanaliză, iar în final mi-am susținut lucrarea de disertație, pentru care mi-am ales ca temă arhetipurile feminine.
În acest punct mă adusese fascinația pentru psihologie și din acest punct am început să explorez primele mele design-uri de bijuterii. Colecția care a reieșit din această etapă a vieții mele se numește Féminité Archétypale și este formată din patru modele de medalioane din aur solid, împodobite cu diamante, pietre semiprețioase și perle de cultură, inspirată de cele patru arhetipuri feminine descrise în modelul lui Tony Wolf, care a fost una din primele mari figuri ale psihoterapiei analitice.
Lanțurile care completează colecția sunt realizate în Vicenza, Italia. De la strălucitorul Forzatina, la maximalistul Bold Chain, care este surprinzător de ușor și comod de purtat, sau la colierul de perle Anima, cu închizătoarea lui de aur în stil art-deco, fiecare este gândit pentru a completa perfect medalioanele și pentru a permite stiluri versatile: le poți purta ca piese statement, fixate printr-un sistem unic de prindere pe oricare dintre lanțuri, sau împreună, pentru un styling layered.
Care consideri că este rolul principal al bijuteriilor în ținuta unei femei?
Cred că bijuteriile trebuie în primul rând să te bucure. Pentru mine ele sunt mai mult despre cum mă simt și mai puțin despre styling. Îmi place să port bijuterii chiar și atunci când am o ținută casual sau sport.
Mi se pare că un lanț chunky din aur purtat la baza gâtului cu un medalion rotund se potrivește la fel de bine cu o rochie neagră cu un decolteu adânc, cu o pereche de blugi boyfriend și un tricou simplu alb sau cu o rochie roșie oversized de in.
Care este bijuteria de care nu te poți despărți?
Inelul pe care l-am primit cadou acum câțiva ani. Este un inel vintage din aur, cu o montură din argint în care sunt așezate diamantele, unul central și celelalte în jurul lui, în forma de floare. Este un design care era des întâlnit în perioada art deco și îmi place foarte mult frumusețea lui clasică și feminină.
Ce branduri de bijuterii – românești sau internaționale – admiri și de ce?
Sunt multe branduri de bijuterii pe care le admir, de exemplu din Franța sau Italia, unde există o lungă istorie a bijuteriilor din metale prețioase. Urmăresc toate marile case de design: Van Cleef & Arpels, Cartier, Bvulgari, Lalique, ca să numesc doar câteva.
Dar cel mai mult sunt atrasă de brandurile de designer, cei care fac colecții limitate, cum ar fi Sophie Buhai, Alice Cicolini sau Sophie Bille Brahe. Atunci când există un designer în spatele unui brand, bijuteria are o poveste, se naște dintr-un proces intim de creație, dintr-o viziune internă transpusă în realitatea externă. Iar ceea ce cumperi este mai mult decât un produs, din punctul meu de vedere este artă.
Bijuteriile Mia Ru au un aer retro – ai o nostalgie legată de vremurile de altădată, ți-ai fi dorit să trăiești în altă epocă?
Colecția curentă are într-adevăr o estetică modernă în esență, expresivă și maximalistă ca formă, inspirată de stilul boem al anilor ‘60 și de glam-ul retro al anilor ‘80. Sunt perioade care m-au atras pentru că am simțit în ele o explozie de creativitate și de frumos.
Cred că inovația poate să se nască din trecut: să iei ceva care există deja și să încerci să îl duci mai departe este un demers creativ. Dar îmi place perioada în care m-am născut și oportunitățile pe care mi le oferă, așa că nu aș vrea să fi trăit nepărat în altă epocă.
Cum decurge procesul de realizare al bijuteriilor Mia Ru, de la idee la design și creația efectivă?
Procesul pornește de la concept, pe care îmi place să îl explorez de obicei prin mai multe moodboard-uri și apoi să îl lucrez în schițe succesive. Atunci când design-ul piesei este final îl trec într-un prototip digital, numit CAD. Pe baza acestui model, fiecare piesă este turnată în aur solid într-unul din atelierele cu care colaborez.
Lustruirea, montarea pietrelor, sudura și emailarea sunt realizate individual pentru fiecare piesă în parte, care este apoi ștanțată cu marca brandului Mia Ru, marca de titlu pentru aur de14 karate și marca de stat de la Direcția Metale Pretioase, Pietre Pretioase si Proces Kimberley. Tot acest proces presupune ca fiecare bijuterie să aibă nevoie de 3-6 săptămâni pentru crearea sa.
Ce colecție ai în plan pentru perioada următoare și care ar fi sursa de inspirație?
Am început să lucrez deja la moodboard-ul următoarei colecții și în mod natural am simțit nevoia să o duc într-o zona de joacă. Poate ca un fel de completare a colecției actuale, care e inspirată de arhetipurile feminine și are o viziunea maximalistă, pe aceasta mi-o imaginez într-o direcție miniaturală, colorată și creativă. Cred că va fi o colecție inspirată din micile plăceri ale fiecărei zi.
Ce lecții învățate în corporațiile în care ai lucrat te-au ajutat pe drumul ales ca antreprenor?
Multă vreme am crezut că ceea ce am învățat în corporație nu mă va ajuta neapărat într-un domeniu creativ sau într-un proiect antreprenorial. Aveam această idee preconcepută că arta și creativitatea aparțin oamenilor creativi. M-am bucurat când am reușit să îmi demontez acest mit personal și călătoria recentă pe care am făcut-o în Japonia a fost parte din acest proces. Am înțeles că expresia artistică este o parte din viața fiecăruia.
Suntem cu toți artiști, în felul nostru distinct în care percepem lumea și în care ne putem exprima această perspectivă unică, fie că o facem printr-un desen, un reel, o povestire, ascultând o melodie sau exprimându-ne printr-un fashion outfit.
În alte vremuri, bijuteriile se păstrau în familie, se moșteneau de la o generație la alta și se purtau cu grație de bunici, mame, fiice. Acum de ce nu mai avem acest obicei și ce putem face să readucem în prezent această tradiție?
Bijuteriile prețioase în mod special se păstrau în familie și se lăsau moștenire; chiar și pe vremea părinților noștri aurul era considerat o investiție în familie. Cred că acest obicei frumos revine, pentru că am trecut prin etapa în care tehnologia a adus o explozie de modele și materiale noi și cred că simțim nevoia să ne întoarcem înapoi spre acele vremuri în care admirăm bijuteriile vintage sau cele de designer.
Ce ai frumos astăzi?
Un motan roșcat cu ochii verzi și o pisică argintie cu nasul roz. Ei doi sunt ceva frumos pentru mine în fiecare zi.
Fotografii: Delia Mia Rotaru