Atelier Resolved este un proiect inovativ de design (genți, haine, rucsaci, borsete, încălțăminte) care folosește drept materie primă materiale reciclate (sacoșe de rafie, ambalaje de cafea, cutii de livrare mâncare etc.
Designerul Andrei-Bryan Goudarzi a găsit astfel o modalitate eficientă și funcțională pentru a da o mână de ajutor planetei și ca reacție la curentul fast fashion care ne înconjoară. Atelier Resolved a apărut în 2016 în urma unui experiment. Dintr-un material găsit pe stradă, Andrei a creat un mic portofel, un rezultat wow al îmbinării creativității, simțului practic și al grijii pentru mediul înconjurător.
Andrei are un background artistic, urmând Liceul de Arhitectură Ion Socolescu, apoi luându-și licența în design grafic și finalizând cu un master în design vestimentar la Universitatea Națională de Artă București. Încă din liceu și-a manifestat spiritul antreprenorial și interesul în design vestimentar, creându-și în clasa a IX-a o linie proprie de tricouri.
Cu proiectul Atelier Resolved, Andrei și-a propus să creeze obiecte de design din materiale reutilizate și cu un impact cât mai mic asupra mediului înconjurător. Toate articolele sunt concepute manual de către el și prezentate în cadrul diferitelor evenimente de modă și design (precum Romanian Design Week sau Săptămâna Modei de la Paris).
…
Curatorialist: Care este relația ta cu sustenabilitatea?
Andrei: Interesul meu pentru sustenabilitate începe cu ceva timp înainte chiar să cunosc cuvântul în limba română. Pentru mine este evident că trebuie luate în considerare mult mai multe lucruri atunci când vrem să concepem un produs.
Când ai devenit prima oară cu adevărat conștient de necesitatea unor acțiuni concrete pentru a proteja natura și mediul?
Când am decis să mă înscriu la facultate am dat peste un documentar legat de schimbările climatice, documentar care încă este o referință pentru mine. Acest lucru se întâmpla în 2016 și cam de atunci am internalizat această necesitate și am tot încercat să generez soluții.
Cum a luat naștere Atelier Resolved? Povestește-ne cum a decurs procesul, de la idee la demararea proiectului în sine.
Atelier Resolved a pornit ]n 2016 ca o joacă. Pur și simplu am găsit o bucată de material pe jos, pe stradă și am făcut un mic portofel din el și, de acolo, totul a crescut exponențial. În câteva zile aveam deja pagina de Instagram și începusem să iau comenzi.
Ai mai avut sau ai în prezent alte inițiative antreprenoriale? Dacă da, poți spune că te-au ajutat în dezvoltarea Atelier Resolved?
Am mai avut încercări tot în sfera modei, am mai avut 2 mici branduri de tricouri înainte care au avut fiecare lecțiile sale, desigur. Fiecare pas pe care îl fac mă ajută în dezvoltarea acestui brand și cred că mai sunt încă mult de aflat.
De ce ai ales să folosești termenul “resolved” pentru atelierul tău? Care a fost semnificația, mesajul pe care ai dorit să îl transmiți?
Ideea a fost să transmit un mesaj clar de la început. Pasiunea mea pentru operele lui Constantin Brâncuși m-a făcut să mă inspir dintr-o vorbă a maestrului: „simplitatea este complexitatea rezolvată”. Termenul de Resolved este unul foarte vertical care comunică ideea de reutilizare și rezolvare a articolelor.
La Atelier Resolved găsim multe accesorii (genți, borsete, rucsaci) create din materiale provenind de la alte produse reciclate: sacoșe de rafie, ambalaje de cafea, cutii de livrare mâncare etc. Cum decurge mai exact activitatea de realizare a produselor Atelier Resolved? De unde procuri materialele ce urmează a fi reciclate și readuse la viață sub altă formă?
Multe materiale provin de la afaceri locale precum cafenele, restaurante etc. În urma colaborărilor pe care le-am avut cu branduri mai mari precum McDonalds sau BoltFood. Ne folosim de materialele puse la dispoziție.
Multe articole sunt făcute în serii limitate, ba chiar unice datorită faptului că materia primă variază constant. De asemenea, oferim clienților posibilitatea să ne aducă articole vechi și să le reconstruim în spiritul Atelier Resolved.
Cum îți hrănești creativitatea în realizarea produselor Atelier Resolved? Cu siguranță nu este simplu să vezi potențialul și produsul final atunci când te uiți la o sasoșă de Ikea.
Creativitatea îmi este hrănită constant, nu exista o sursa singură de creativitate. Ea se bazează pe cultura anterioară și experiență, așa că încerc să îmi solidific aceste două aspecte.
Lucrezi singur sau mai sunt și alți membri în echipă?
Momentan lucrez singur, eu mă ocup de tot. Cu siguranță, în curând se vor adăuga la echipă mai mulți membri deoarece simt nevoia să îmi iau de pe umeri anumite sarcini.
Care este profilul clientului care achiziționează produse de la Atelier Resolved?
Cu siguranță, oameni deschiși, asta este ce am observat. În principiu, tineri de vârsta mea, dar nu numai, foarte des observ părinți care cumpără pentru copii lor sau parteneri.
Care a fost feedback-ul primit după lansarea Atelier Resolved? Ai primit susținere sau propuneri de colaborare de la vreo companie interesată de proiecte sustenabile?
Feedback-ul este constant pozitiv și, da, primesc propuneri de colaborare, unele dintre ele chiar ajung proiecte cu succes și chiar vreau să susțin această mișcare și să fac un apel la orice brand sau persoană care vrea sa facă o diferență în aspectul asta să ne contacteze și să găsim o soluție relevantă și personalizată.
În magazinul online am văzut că sunt și categorii de produse precum haine, pantofi, produse de bucătărie. Cum vezi dezvoltarea Atelier Resolved în acest domeniu?
Accesoriile de bucătărie au fost un experiment inițial, dar cu siguranță o să am în portofoliu articole care au și un scop utilitar.
Cum arată o zi obișnuită din viața ta de antreprenor la Atelier Resolved?
Totul începe cu o minte limpede, odată ce am mintea limpede îmi cunosc procesul. Într-o zi se pot întâmpla multe lucruri, dar, în principiu, procesul meu începe cu concepția articolelor, confirmarea și trimiterea comenzilor si , apoi, mult timp investit în social media.
Mai ești implicat și în alte proiecte ecologice/sociale?
Da, mai sunt implicat în câteva proiecte în direcția asta, urmează să lansez un proiect care va aduce oamenii mai aproape de aceasta mișcare, sub forma de workshop-uri, cursuri și concursuri.
Cum crezi că va arăta viitorul industriei modei peste 20-30 de ani?
Totul se schimbă foarte repede, așa că îmi este greu să prezic, dar cu siguranță încerc să fac pași spre un viitor în care reușim să reutilizam materialele și să reducem poluarea.
Care ar fi primul sfat pe care l-ai da cuiva interesat de sustenabilitate?
Primul sfat este să se uite în jur, să vadă ce probleme întâmpină natura în imediata sa apropiere. Chiar dacă asta înseamnă să ia de pe jos o bucată de material și să o arunce la gunoi sau, de ce nu, să experimenteze cu ea.
Tu ce ai frumos astăzi?
Astăzi am frumos tot ce îmi face bine.
Fotografii: Andrei-Bryan Goudarzi