Art Safari ediția 2022 va rămâne memorabilă. A adus sub aceeași cupolă talente care au atins mai multe simțuri, de la văz, la auz, gust și miros. În sfârșit, în rolul CURATORIALIST-ului care apreciază mâncarea fină, am putut vedea hrana spirituală și fizică dându-și întâlnire pe culoarele Palatului Dacia din București.
Am pășit pe urmele scriitorilor consacrați, precum Mihai Eminescu, și a altor jurnaliști care au lucrat la redacția ziarului „Timpul”, situat în vremuri de mult apuse, dar nu uitate, la primul etaj al clădirii.
Am aflat că edificiul ce se impune la intersecția străzilor Lipscani, Smârdan și Stavropoleos a trecut prin multe schimbări de aproape 150 de ani de când a fost terminat.
“Dinner at the Museum”
Iar pe când unii participanți au prețuit lucrările lui Aman, Picasso sau Dali, eu am degustat opere de artă în farfurii. La evenimentul “Dinner at the Museum”, sub coordonarea meticuloasă a Chef-ului Nicolae Lică, echipa WeDine, în frunte cu Medina Pop, ne-a îmbarcat într-o aventură culinară unde amouse bouche-ul s-a împerecheat cu Pinot Grigio, pentru început…#ceseîntâmplălacinărămâneînmuzeu.
„Art Safari a însemnat o experiență pentru vizitatorii noștri – mai mult decât artă, mai mult decât expoziții – așa că ne bucurăm că am adăugat în <<meniul>> nostru și arta gastronomică. Împreună cu prietenii de la glo™, am combinat trei elemente, artă, eleganță și rafinament, și am organizat primul <<Dinner at The Museum>> din țară, un eveniment care a avut menirea de a te scoate din cotidian și a te introduce într-o lume în care tu ești… vedetă,” povestește Ioana Ciocan, General Manager Art Safari, despre conceptul din spatele evenimentului la care am avut plăcerea să particip și să degust.
„Roșu, galben și albastru” by Irina Dragomir
A doua premieră a ediției Art Safari din acest an a fost expoziția personală a artistei Irina Dragomir. Așadar, mi-am dorit să aflu mai multe și despre călătoria ei în acest univers. Mai jos vei descoperi cum se transpun feminitatea, pop art-ul și România în operele ei.
CURATORIALIST: Ce înseamnă feminitate pentru tine?
Irina Dragomir: Femeile, indiferent de timpuri, sunt în primul rând ființe extrem de puternice. Au o capacitate imensă de a simți și de a iubi, știu să mângâie și să vindece răni, au curajul să vorbească despre orice și nu se tem să își arate vulnerabilitățile. De fapt…câteodată ca bărbații!
Iar dacă ar fi să vorbim și despre lucrurile mai pragmatice ale vieții, să nu uităm că femeile construiesc cariere cot la cot cu bărbații și fac față discriminărilor de gen și sexismului.
Feminitatea este capacitatea femeilor de a fi conștiente de valoarea lor și de se baza pe calitățile lor interioare.
Țin să adaug totuși ceva – nu aș vrea ca arta mea să fie judecată strict în termeni feminiști. Am fost dintotdeauna de părere că încadrările rigidizează și limitează. Pictez femei, pentru că îmi e mai ușor, pentru că le cunosc, pentru că eu sunt femeie și pentru că sunt ființe superbe, dar preocuparea mea generală este legată de ființa umană, așa că sper că și bărbații să poată rezona cu unele dintre ipostazele din lucrările mele, chiar dacă sunt interpretate de femei.
De ce pop art și cum a ajuns acest stil în viața ta?
Mi-am propus ca pictura mea să ofere plăcere vizuală, mai ales la expoziția de la Art Safari, dar și să povestească despre ceva ce mi-a trecut prin minte sau prin inimă la un moment dat, totul cu un mesaj pozitiv. Așa am simțit să fac lucrurile și mă bucur mult atunci când oamenii îmi spun că s-au regăsit în imaginile mele – înțeleg că avem ceva în comun și asta îmi face bine.
Dacă ar fi să alegi o operă proprie care te reprezintă cel mai bine pe tine ca femeie, care ar fi? Poți să ne explici procesul creativ din spate?
Toate operele mele mă reprezintă ca persoană, ca femeie. Iubesc frumosul în toate felurile sale, iar asta încerc să transmit și prin picturile pe care le fac – frumusețea în toate formele ei – materială sau imaterială.
Într-adevăr, poate părea că văd frumosul doar prin prezența unei femei, însă motivul pentru care aleg să le portretizez este că pot înțelege și reda cu ușurință poveștile, trăirile și stările lor. E ceva ce ține de firesc și de pricepere.
Procesul de creație este o experiență intimă, extrem de personală, pentru mine. Îmi planific destul de bine pașii și, în general știu unde vreau să ajung cu lucrarea, dar drumul nu este întotdeauna lin. Dacă privesc pânza și sunt mulțumită în proporție de 99%, înseamnă că nu este gata.
În ce fel te-a conturat București, respectiv România, ca artist? Și ce alți artiști urmărești?
Admir mulți artiști români contemporani, printre care Alexandru Rădvan (bineînțeles, curatorul expoziției „Roșu, galben și albastru”), Felix Aftene și Mihai Mureșan (cel care va cuceri Art Safari, ediția a X-a). Îmi plac mult și muralele care au apărut în ultimii ani și în marile orașe din România.
Bucureștiul m-a ajutat să mă conturez, în primul rând, pentru că aici am terminat UNARTE, aici l-am întâlnit pe Alexandru Rădvan, fostul meu profesor. Mă bucur mult că publicul a avut șansa să mă cunoască aici și că a rezonat cu simbolistica artei mele.
Îmi aduc aminte clar momentul în care mi-am văzut picturile prin București, pe blocuri, pe autobuze, în metrou, pe cartelele de metrou, ba chiar și în Art Safari Airport Museum! Nu mi-a venit să cred. Imaginile mele ieșiseră magic din atelier și ajunseseră să împânzească Bucureștiul.
Care sunt provocările unui artist contemporan local și ce unelte te ajută să crești?
Să fii artist în România nu este ușor.
Este un domeniu care nu este încă dezvoltat. Există mulți artiști locali buni, care au opere impresionante, însă care se orientează către alte țări. Eu vreau să rămân în România, chiar dacă știu că este mai greu.
În era aceasta digitală, ne-ar ajuta să existe și infrastructură pentru digitalizarea artei, a muzeelor din țară. Însă nu-mi pierd speranța că vom ajunge și acolo. Cred că dacă vrei să crești, te ajută talentul și norocul să întâlnești oamenii potriviți!
Ce a inspirat expoziția „Roșu, galben și albastru”?
Folosesc cu precădere aceste trei culori, pentru că îmi plac claritatea și forța efectului cromatic pe care ele îl creează. Este o chestiune care ține strict de gust (de gustul meu) și este un contrast cu care rezonez în această perioadă a vieții. În plus, îmi place să amplific și mai mult efectul cromatic adăugând alb, negru și auriu. Asemănarea cu drapelul național este pur întâmplătoare.
Care a fost primul gând atunci când ai aflat că ediția Art Safari de anul acesta va găzdui prima ta expoziție personală?
E copleșitor, amețitor și frumos. Când intru în Palatul Dacia-România de pe Lipscani și mă uit spre scările din stânga, mă uimește în continuare să văd numele meu scris acolo sus. Mi se pare ireal. Încă procesez și încerc să integrez ce se întâmplă.
Acesta nu este, totuși, primul meu contact cu Art Safari. În anul 2019 am terminat facultatea și a avut loc expoziția de licență. Cu această ocazie, Ioana Ciocan, General Manager la Art Safari, a văzut lucrările mele și m-a contactat, invitându-mă să particip la ediția din acel an.
În două luni de la terminarea facultății, “Red Queen”, una dintre picturile mele, era imaginea de promovare a Pavilionului Supercontemporan, și apărea peste tot – pe autobuze, pe clădiri, în reviste, printre altele.
Faptul că am ajuns să am o expoziție integrală este, cu siguranță, cea mai importantă realizare artistică a mea. Iar acum am avut o expoziție personală!
Care crezi că este impactul Art Safari asupra peisajului artistic român?
Art Safari este, fără îndoială, cel mai important eveniment din domeniul artelor vizuale, din România – în special pentru artiștii români. Mă bucur că pot vedea atât de multe opere ale artiștilor mei preferați într-un cadru special, cum este Palatul Dacia-România.
De exemplu, chiar am aflat că în ediția din toamnă va fi o expoziție a unuia dintre artiștii mei preferați români, clujeanul Mihai Mureșan, pe care abia aștept să o văd.
Sper să avem cât mai multe evenimente asemănătoare și să ajungem să iubim mai mult arta. Arta înseamnă frumos, iar ce e frumos place tuturor.
Ce urmează după Art Safari?
Îmi continui munca din atelier. Și alte lucruri spectaculoase și incredibile. Îmi doresc să lucrez cu oamenii care cred în mine, care înțeleg și apreciază muncă mea așa cum trebuie și să pot participa la expoziții în locuri surprinzătoare.
Ce ai tu FRUMOS astăzi?
Cred că putem găsi ceva frumos în orice.
Văd frumosul în toate femeile. Poate voi fi numită feministă, dar cred cu tărie că orice femeie este frumoasă.
Văd frumosul și în artă atunci când o creez sau o admir.
Ce am frumos sunt lucrările mele, așa mi se spune. Iar lucrările mele reprezintă universul meu interior, profunzimile ființei mele.
Am primit multe reacții pozitive și nu pot decât să mă bucur că oamenii au rezonat cu opera mea și nu numai cei din generația tânără. Acest lucru mă împlinește.
—
Acest articol este prezentat de glo™ x Art Safari, ca parte din proiectul #RebelsWithACause, o inițiativă ce susține industriile creative și noua generație de artiști români.
„Toate formele de artă sunt în atenția proiectului Rebels with a cause, un demers de susținere a comunității artistice din România prin diferite inițiative care vizează să genereze noi perspective și sensuri, pentru că artiștii români aflați în ascensiune merită să aibă o voce și o vizibilitate mai puternice.
Ne bucurăm că anul acesta am reușit să aducem în cadrul Art Safari, prima expoziție personală a artistei Irina Dragomir și, alături de ea, să promovam libertatea de a trăi experiențele dincolo de compromisuri. Prin <<Dinner at the museum>>, la fel ca în toate inițiativele din cadrul proiectului #RWAC, ne-am dorit să oferim o experiență vizuală și senzorială completă, în cadrul elegant și plin de rafinament al Art Safari.” – Echipa glo™
*(18+) glo™ este un produs cu potențial de risc redus destinat consumatorilor adulți de produse din tutun sau nicotină.