Alina Pescaru povestește despre Matcha Bar și beneficiile prafului magic verde

Durata: 8 minute

Prima dată când am făcut cunoștință cu Matcha Bar a fost cred că acum unul sau doi ani, când cea mai bună prietenă mi-a făcut cadou un chec de la ei. Apoi, am plecat într-o excursie cu ea la munte și mi-a povestit cum încearcă să se lase de cafea și a schimbat-o cu licoarea magică verde, iar echipa Matcha Bar a îndrumat-o. Atunci mi-a arătat ritualul de preparare al băuturii, unul rafinat, simplu, care parcă încurajează la meditație.

Echipa Macha Bar înseamnă Alina și Ciprian Pescaru. Doi fondatori pasionați de Matcha și de beneficiile pentru corp. Ei au creat primul magazin online dedicat ceaiului verde și accesoriilor aferente, dar și o pagină de Instagram unde poți găsi multe rețete cu acest praf din ceai verde, de la dulciuri, la smoothie-uri.

“M-a atras mult faptul că e un înlocuitor sănătos pentru cafea și mult mai mult. Are beneficii antioxidante și de scădere a colesterolului, deci e fix ce trebuie pentru mine în momentul de față. Nu beau doar Matcha, mai beau și cafea, pentru că deh, primele iubiri nu se uită niciodată. Ce mi-a plăcut până acum la Matcha e că îmi dă o energie de lungă durată pe timpul zilei și nu îmi crește pulsul cum face cafeaua. Acum vreau să mă apuc de o cură serioasă de trei luni în care să beau Matcha zilnic, așa că te anunț cum o să fie după perioada asta și cum ies analizele de sânge”, îmi povestește Ana F., prietena sus numită pe care mereu o bâzâi să îmi tot dea citate.

Eu sunt un băutor de cafea. Însă, am putut să mă las de ea aproximativ doi ani, apoi am reluat consumul. Îmi place aroma, dar simt că am băut cam mult, iar corpul meu și, mai ales, mintea, nu se înțeleg cu ceea ce face cafeaua în corp. De multe ori îmi dă stări de agitație, așa că mă documentez cu privire la alternative.

Iar astăzi mi-am propus să descopăr de la echipa Matcha Bar ce a inspirat lansarea proiectului în București, beneficiile pentru corp și cum putem folosi praful magic.

Matcha Bar

CURATORIALIST: Să începem cu începutul, ce este Matcha?

ALINA PESCARU: Matcha este ceaiul verde pe care îl știm cu toții, doar că pentru prepararea lui se folosesc frunze de ceai de calitate superioară. Ele sunt măcinate foarte fin și transformate în pudră. Culturile de ceai verde sunt umbrite în ultimele săptămâni înainte de recoltare, iar acest proces sporește cantitatea de aminoacizi.

Poți să ne introduci un pic și în istoria acestui praf magic?

Povestea ceaiului Matcha începe acum aproximativ cinci mii de ani, ceea ce înseamnă că o mare parte din istoria băuturii se învârte în jurul legendelor cu vedete asiatice ? – erbologi, călugări, războinici samurai. Varianta general acceptată începe în sudul Chinei, locul de origine al ceaiului verde și unde Shennong, părintele medicinei chinezești, l-a preparat pentru prima dată în jurul anului 2700 î.Hr.

Chinezii au apreciat ceaiul verde pentru proprietățile sale medicinale, iar călugării budiști zen îl foloseau pentru a rămâne treji în timpul meditației, astfel încât să poată obțină iluminarea.

Cu toate acestea, ceaiul verde a devenit cu adevărat trendy abia în timpul dinastiei Tang, între secolele V-X, când prepararea băuturii a fost ridicată la forma de artă. Însă, așa cum știm, tendințele vin și pleacă. În timpul dinastiei Song, între secolele X-XIII, ceaiul fiert și-a pierdut popularitatea și noua băutură „it” a devenit ceaiul cremos, cel pe care astăzi îl cunoaștem sub denumirea de Matcha.

Acum, frunzele de ceai culese erau încălzite la aburi și uscate, apoi măcinate la moară, iar pulberea rezultată era amestecată în apă fierbinte (cu sare!) cu un tel din bambus și servită într-un bol.

La sfârșitul secolului al XIII-lea urmează din nou schimbare de trend. Chinezii uită de ceaiul cremos și revin la prima dragoste – ceaiul verde frunze, infuzat – iar japonezii preiau supremația. Ei sunt cei care încep să îl promoveze ca „Ceaiul este cel mai bun remediu mental și medical și are capacitatea de a face viața mai frumoasă și completă”. Astfel, ajunge popular în rândul elitei japoneze, în special printre războinicii samurai, care au perceput ceaiul ca pe un simbol al puterii.

Popularitatea ceaiului Matcha în Japonia a atins apogeul în secolul al XVI-lea datorită ceremoniei de ceai prin care conducătorii japonezi, războinicii și comercianții puteau socializa. Așa-numita „cale a ceaiului” reprezintă o activitate culturală japoneză complexă care, la nivelul cel mai de bază, poate fi descrisă ca o gazdă ce servește ceai unui oaspete.

Cum a ajuns Matcha în viața voastră? Povestește-mi despre prima experiență.

Deși am călătorit destul de mult atât în Asia, cât și în Europa, primul contact “real” cu lumea ceaiului a fost foarte aproape de România. Se întâmpla în anul 2006, într-o vacanță la Viena, unde am mers prin ceainării. Am fost fascinați de diversitatea infuziilor și ceaiurilor existente acolo. Ne-am îndrăgostit iremediabil și am decis că trebuie să creăm un astfel de loc în București.

Ce ți-a plăcut, ce te-a surprins, ce nu ți-a plăcut, dar ai ajuns să apreciezi la aromă și textură? Din experiență are un gust diferit.

Am fost surprinsă în primul rând de textură. Nu mai întâlnisem decât ceaiuri sub formă de frunze sau infuzii de plante, fructe sau flori și mi se părea incredibil că pot bea, dar și mânca un ceai. Mi-a plăcut mult aroma de proaspăt și natură atunci când am deschis cutia. Nu pot spune că a fost ceva neplăcut.

Însă, recunosc că primele dăți nu l-am preparat tocmai corespunzător. Am greșit dozajul, am folosit apă la temperatură mai înaltă și gustul nu a fost tocmai cel care ar fi trebuit.

În ceea ce privește aroma Matcha, este foarte interesant când ajungi “cunoscător” că vei simți clar că sunt distincte și aici nu vorbim de calitate. Același tip de Matcha – de grad Ceremonial – are aromă diferită în funcție de zona în care este cultivat, datorită condițiilor climaterice, altitudinii și zonei de relief (unele sunt cultivate la altitudine mare, în munți, altele sunt mai aproape de mare).

Toate acestea își pun amprenta asupra gustului și aromei ceaiului.

Ce a inspirat lansarea Matcha Bar și când a avut loc mai exact, evoluția de-a lungul anilor, pe site apare anul 2006 ca început?

Decizia am luat-o rapid, astfel că la sfârșitul anului 2006 am închiriat în Cartierul Evreiesc o casă interbelică minunată, cu o curte mare, pe care am transformat-o într-o grădină plină de trandafiri și caprifoi.

În patru luni, în aprilie 2007 am deschis cea mai mare ceainărie din România, Ceainăria GreenTea, concept destul de nou și ușor ambiguu în piața românească de acum aproape 15 ani. Printre cele peste 150 de tipuri de ceai pe care le-am testat și importat a fost și Matcha, ceaiul verde japonez despre care cred că auziseră maximul cinci români. ?

La aproape 11 ani de la deschiderea ceainăriei am decis să închidem acest drum, așa că în 2018 am predat altcuiva business-ul și ne-am luat un an sabatic.

Am plecat pe o insulă unde am avut timp să ne gândim la ce urmează.

Eram din ce în ce mai pasionați de Matcha și ne-am zis că suntem pregătiți pentru o nouă provocare. Vom merge mai departe cu un concept care făcea deja furori în America, iar de vreo doi ani și în capitalele europene.

În ianuarie 2019 am deschis primul Matcha Bar din România, la Piața Romană. Am mers pe un concept de bistro cu magazin în care găseai multe tipuri de Matcha (ceremonial și culinar), dar și accesoriile necesare preparării lui. Evoluția lui a fost frumoasă, am avut ocazia să creștem “curat”, să creăm o comunitate a iubitorilor Japoniei și implicit Matcha.

Matcha Bar

Ce provocări au fost de la lansare până acum, ce lecții ai învățat ca antreprenor?

Din păcate, marea provocare nu a fost să introducem Matcha și beneficiile sale în viața românilor, așa cum am crezut la început, ci pandemia. La 1 an și 2 luni de la deschiderea MatchaBar Bucharest am fost nevoiți să închidem bistroul, iar lockdown-ul și toate perioadele de restricții care au urmat ne-au descurajat și epuizat resursele.

Așa că am decis să ne mutăm în mediul online în care ne simțeam mai în siguranță. Am luat-o practic de la capăt pentru a face acum cunoscut brand-ul în toată țara, nu numai bucureștenilor.

Am fost impresionați de sutele de distribuiri ale magazinului online din partea fanilor Matcha și de cei care timp de 15 luni ne-au fost clienți.

Ne-a ajutat enorm acest lucru, ne-a încurajat.

Care este planul dezvoltării afacerii în următorul an?

Dorința noastră cea mai mare este să facem cunoscută Matcha românilor și implicit beneficiile sale. Cu cât vor fi mai mulți dornici de un stil de viață sănătos și vor înlocui băuturile artificiale din comerț cu Matcha, businessul nostru se va dezvolta exact așa cum ne dorim.

Care sunt beneficiile ceaiului Matcha, ce se întâmplă în corp când bem, există studii?

Când prepari un ceai verde clasic, acesta este infuzat în apă, apoi plicul care a conținut planta de ceai se aruncă. Tu bei doar infuzia.

Matcha conține întreaga frunză de ceai care a fost transformată în pulbere. Atunci când este adăugat în apă sau lapte, bei planta întreagă. Concentrația este mai puternică, iar beneficiile pe măsură: claritate în gândire, nivel ridicat de energie pe tot parcursul zilei, concentrare mai mare și o stare de bine/calm sau „satori” în Japoneză. 

Sunt studii care arată că Matcha:

  • fortifică sistemul imunitar;
  • previne apariția cancerului;
  • este un stimulent care calmează, relaxează și energizează în același timp;
  • îți oferă energie de lungă durată; conține cu până la 60% mai multă cofeină decât cea prezentă într-un espresso, însă datorită conținutului ridicat de aminoacizi, această cofeină intră în sistem mai lent decât cafeaua, iar asta se traduce în „fără agitație”;
  • reduce stresul; are un conținut ridicat de L-theanină, un aminoacid care stimulează undele cerebrale Alfa, reducând stresul;
  • oferă atenție ridicată și concentrare; eliberarea lentă a cafeinei (combinată cu L-theanina) îmbunătățește funcțiile cognitive, creând o stare de energie mult mai consistentă.

De ce Matcha beneficiază de un ritual, care sunt pașii și de ce sunt importanți?

Sunt două tipuri de Matcha – Ceremonial și Culinar.

Matach Ceremonial este superior calitativ. Este un produs exclusiv din frunzele și vlăstarii cei mai tineri din prima recoltă – sunt doar trei recolte de-a lungul unui an. Procesul de cultivare, umbrire, recoltare, uscare și apoi măcinare cu pietre de granit este unul costisitor, dar care dacă este respectat, oferă numai beneficii.

Matcha Culinar este produs din a doua recoltă, dar atât timp cât provine tot de la fermierii cu renume din Japonia și este respectat procesul de plantare, recoltare și măcinare este tot un ceai de calitate. Este de mai multe tipuri. Îl poți folosi în preparate calde sau reci. Îl poți găsi combinat cu Chlorella, o algă de un verde intens care ajută un preparat care necesită o temperatura înalta de preparare să își păstreze culoarea verde vibrant. Este combinat cu sucuri de fructe sau legume, lapte integral sau vegetal, printre altele.

Matcha este o stare de spirit, prepararea lui cere atenție și dedicare. Trebuie să ai grijă ca temperatura apei să fie corectă, dozajul potrivit pentru începători sau avansați, iar mixarea (dizolvarea lui) să fie preferabil făcută cu pămătuful din bambus.

Care sunt rețetele voastre preferate cu Matcha?

De-a lungul anilor am încercat multe rețete cu Matcha, sunt multe care ne plac…un mic top ar fi:

  1. biscuiții cu unt și Matcha
  2. tiramisu cu Matcha
  3. chec cu Matcha
  4. limonadă cu lime, ghimbir Matcha și mentă

surse foto UNSPLASH x PEXELS

Elena Vrabie
Elena Vrabie
Port multe pălării și învăț în fiecare zi despre viața de femeie, mamă, soție, iubitoare de patrupede și jurnalist Millennial cu o experiență de 10 ani în domeniu. Când nu scriu, vloguiesc! #alwaysoptimising