Alexandra Ganea este omul frumos din spatele brandului Blop, micul magazin de ceramică poloneză care te cucerește prin farmecul și acel joie de vivre pe care îl emană fiecare piesă în parte.
Ceramica Blop se distinge prin design și funcționalitate, ceramica poloneză având o tradiție de sute de ani și dezvoltându-se pe deplin încă din secolul XIX. Designul unic al ceramicii poloneze se remarcă prin fundalul alb, pe care sunt pictate elemente decorative, în special în culoarea albastru, cu ajutorul unor bureți sculptați în diverse forme (puncte, forme geometrice, rozete, elemente vegetale, insecte precum fluturi sau libelule etc).
Funcționalitatea este conferită de durabilitatea pieselor ceramice (ce pot fi utilizate în cuptor la temperaturi de până la 300 grade C) și de versatilitatea lor în bucătărie și în arta așezării mesei.
Pentru a afla mai multe despre cum a început proiectul Blop, de unde dragostea pentru ceramică și cum descoperit ceramica poloneză, am provocat-o pe Alexandra să ne răspundă la întrebările de mai jos.
Curatorialist: Alexandra, povestește-ne mai multe despre tine: de unde ești, vârsta – dacă vrei să o divulgi :), educație, background profesional, pasiuni – asta ca să cunoaștem mai bine omul din spatele brandului.
Alexandra: M-ai făcut să râd. O divulg. Sunt din Snagov, de lângă București. M-am născut în Buftea, dar moși din strămoșii mei sunt din Snagov 🙂 Acolo am copilărit și a fost magic. Am 34 de ani și sunt mamă. Am studiat limbi străine aplicate, iar după ce am terminat facultatea am vrut să plec in lume și m-am mutat în Pamplona, Spania, să fac masterul acolo. Și în Spania am rămas aproape 10 ani de zile.
M-am mutat apoi în Barcelona, unde am locuit 8 ani. Am fost profesoară de engleză acolo. Ador limbile străine…nu vorbesc multe, dar îmi place sa cred că pe alea puține, le vorbesc bine. Îmi place să gătesc la nebunie, dar nu am timp de un blog :). Îmi place să desenez, să mănânc (aș putea să vorbesc despre mâncare și restaurante cu orele și să nu mă plictisesc), să ajut (uneori și când nu mi se cere :)), să dansez…Uff îmi plac multe chestii 🙂
Când ai demarat proiectul antreprenorial Blop și cum ți-a venit această idee?
Am descoperit ceramica poloneză pe vremea când locuiam în Barcelona. Îmi doream tare mult să am un magazin așa și eu, dar eram profesoară :)) Și, după ce ne-am mutat în România, am primit cadou un set de farfurii de la prietena mea cea mai bună din Barcelona. A venit in vizita și știa cât ador ceramica poloneză. Și atunci am zis „Gata! Asta e! E timpul să îmi urmez visul”.
Mereu am avut inclinații artistice, dar nu am făcut mai nimic în direcția asta. Și Blop a fost ca o portiță, o invitație spre implicare artistică.
Care este semnificația numelui de brand? Cum ai ajuns la Blop?
Cred că în autobuz eram când mi-a venit numele asta în cap. Mă tot gândeam la un nume care să fie scurt, dar să aibă impact, să aibă un iz de ceramică albastra (blue pottery) și, jucându-mă cu aceste doua cuvinte in engleza, a ieșit Blop. Și am știut că Blop e.
Care este relația ta cu lutul și obiectele artizanale din ceramică? Ai avut de mică o astfel de înclinație?
Da. Când eram mică, adoram să mă joc cu lut. Făceam ceșcuțe, farfurii și apoi mă jucam cu ele, îmi invitam prietenii la ceai (în joacă, nu se puteau folosi vasele acelea). Și, odată cu pasiunea pentru mâncare și gătit, parcă vine la pachet și cu vasele pe care le folosești și tot așa.
Sunt fascinată, efectiv, de ceramică.
Și cât de ușor pare că se modelează, dar nu e chiar așa 🙂
Cum ai descoperit meșterii ceramiști polonezi și ce te-a determinat să îi alegi ca furnizori pentru micul tău magazin de ceramică?
În Barcelona există un mic magazin care găzduiește ceramică poloneza. L-am zărit când mergeam pe stradă și m-am îndrăgostit pe loc. Am tot cumpărat ceramică de la ei, pentru cadouri sau pentru mine. Furnizorii cu care colaborez sunt lideri in piața poloneză de ceramică.
Prin ce se definește ceramica artizanală poloneză? Ce are specific?
Ceramica poloneză este foarte prestigioasă și cunoscută în toată lumea. În sudul Poloniei, există o regiune cu un zăcământ natural interminabil de lut alb și există multe cooperative care produc ceramică în Silezia inferioară.
Ceramica poloneză se definește prin calitate, durabilitate și arta frumosului. Fiecare obiect în parte este o mică operă de artă. Ceea ce o definește este albastrul cobalt care se regăsește pe aproape 99% din produse.
Și, pe lângă faptul că este lucrată și pictată manual, toate produsele sunt termorezistente. Adică le putem folosi în cuptor până la aproape 300 grade C. Inclusiv farfuriile sau bolurile. Pentru decorarea ceramicii se folosesc și pensule, dar în speță mici bureței sculptați manual în diferite forme inspirate din natură (floricele, păsărele, fluturi și tot așa)
Am observat că în descrierea produselor, se pune mult accentul pe durabilitatea articolelor de ceramică. Ce anume conferă durabilitate ceramicii Blop?
Tot procesul de producție este foarte complex și bine pus la punct. Exista niște etape clare și bine definite, respectate cu rigurozitate. Lutul este măcinat, mărunțit, curățat de metale și impurități, aerat până la consistența perfectă. Apoi turnat manual în forme, lăsat la zvântat, ars de două ori. Quality 🙂 Chiar sunt foarte rezistente. Doar se pot folosi în cuptor până la 280 de grade (testat de mine), după cum spuneam mai devreme.
Designul și patternurile sunt create de tine? Ce anume te inspiră în realizarea lor?
Eu practic aleg formele și, pentru fiecare formă, aleg câte un pattern din frumoasele modele create de designerii polonezi. Iar ei le fac special pentru Blop. Colaborez cu ei și pe design, dar suntem la început.
Modelul Blueberries , de exemplu, a fost creat la cerințele mele. Este varianta albastră a altui pattern, Shelly Berry. Și, uneori, și la forme am sugestii. O să dezvoltam, sper eu, această colaborare.
Atunci când aleg formele și picturile, mă gândesc la mâncare, la ce s-ar putea folosi, să fie cât mai versatile și să poți să folosești același bol la mai multe feluri de mâncare, de exemplu. Sau cum sunt farfuriile de pizza, de 33cm diametru, care pot fi folosite și ca platou de brânzeturi, și pentru a coace biscuiți pe ei, și ca platou pentru orice, de fapt.
Care sunt cele mai căutate produse ceramice Blop? Ce se vinde cel mai bine?
Credeam că o sa îmi fie ușor să răspund la întrebarea asta. Să știi că toate, pe rând, devin efectiv căutate și dorite. Farfuriile de paste au mare succes, mai ales cea cu libelule, Make me Fly. Ceștile au iarăși succes. Ceainicele, untierele, sticlele de ulei :), vazele.
Cum ai convinge pe cineva să aleagă ceramica Blop în locul obiectelor de serie din magazinele obișnuite?
Cred că trebuie cumva să apreciezi arta, munca și calitatea. Și, dacă e așa și ai descoperit ceramica Blop, nu prea e nevoie de convingere. Sincer. Cred ca toți cumpăram si din magazine obișnuite, dar oamenii care ajung la showroom, îmi spun niște povești minunate despre cum au ales Blop.
Primul lucru pe care mi-l spun este că așa ceramică deosebită nu au mai văzut.
De curând cineva mi-a spus că a căutat un set ceainic si cești in zeci, chiar suta de magazine online și că, efectiv, astea i-au plăcut cel mai mult. Din prima am fost printre finaliști 🙂
Ce stări sau emoții îți induc piesele de ceramică Blop?
Cred că te fac cumva să visezi și să îți creezi propria lume de poveste. Eu, una, așa simt. O bucurie pură, ochi fermecați și zâmbet larg pe față. O stare de bine când te uiți la ele.
Este greu să conduci un proiect antreprenorial în domeniul ceramicii?
Da. Este greu. Dar e și frumos. Ador să văd oamenii încantați efectiv de ele.
Ceramica este pentru mine…. (completează tu propoziția)
Artă și pasiune. Iubesc ceea ce fac, iubesc ceramica și eleganța ei.
Ce proiecte de viitor ai pentru brandul Blop?
Îmi doresc să ajungă la cât mai mulți iubitori de frumos, să colaborez cu oameni pasionați de ceea ce fac. O să vreau să deschid un magazin fizic în viitorul apropiat (altul decât showroom-ul actual). Și să extind gama de produse și pe partea de plăci decorative pentru perete, scări. Și alte surprize.
fotografii: Blop