Aleka Sarah Vlădăreanu: ATUNCI/ACUM – de la PR la co-fondator cafenea

Durata: 7 minute

Când o vezi pe Aleka Sarah Vlădăreanu în oraș, de cele mai multe ori, are un zâmbet mare pe față și simți că este în mediul ei înconjurată de oameni dragi. Nu este ceva surprinzător că și-a dezvoltat o carieră în comunicare, PR și social media la 20 de ani, iar la 30 de ani călătoria profesională a continuat cu deschiderea în 2020 a unei prăjitorii de cafea de specialitate NOMONYM Coffee, în București, alături de soț, Andrei Szabo.

Născută în Slobozia, Ialomița, acum 32 de ani, Aleka a început să viziteze locul care urma să îi devină casă, București, de prin 2005, “ca să văd vibe-ul, să-mi fac prieteni, să cunosc orașul”. În 2008 a început cursurile Facultății de Comunicare și Relații Publice la SNSPA, dar primul job în comunicare a fost în orașul natal, când s-a ocupat de promovarea unor trupe de muzică și dans.

Am ajuns-o din urmă pe femeia cu părul roșu – o forță care m-a inspirat de când am cunoscut-o prima dată, cred că acum mai bine de un deceniu – și am găsit-o între multe task-uri de antreprenoare. Astăzi ne povestește mai multe despre parcursul ei profesional și cum a venit această schimbare.

Pe lângă portofoliul impresionant de colaborări cu brand-uri precum Videt, French Revolution sau Rouge Nail Bar, printre multe altele, în 2008 ai lansat propriul proiect, blogul de lifestyle Sunshine Sarah? Ce te-a motivat să îl lansezi?

Blogul a început ca o temă la facultate și era mai mult un jurnal digital în engleză. Prin el am început să cunosc și să mă împrietenesc online cu mulți bloggeri străini, destul de renumiți acum, cu care încă păstrez legătura.

Probabil dacă aș fi continuat să scriu în engleză, eram la un alt nivel acum. Însă, după scurt timp, am trecut la română, ca să vorbesc literalmente limba publicului meu majoritar. Mi-a plăcut ideea unui blog pentru că-mi oferea o anumită libertate și creativitate. Mă inspira zilnic și eu îi inspiram la rândul meu pe alții, pe cititorii mei.

Aleka Sarah Vladareanu

Experiența de peste 10 ani ca blogger te-a ajutat în dezvoltarea antreprenorială?

În mod clar m-a ajutat. De fapt, datorită blogului și a specializării mele în social media, reușesc să văd lucrurile și situațiile din mai multe perspective, încât să pot trece mai departe atunci când mă lovesc de aparente limitări. Trebuie să te pui mereu în pielea cititorului/clientului, să-ți dai seama ce-și dorește, cum îl poți ajuta/oferi ce are nevoie.

Ai fost întotdeauna freelancer sau ai și experiența unei companii ori corporații?

Am atât experiența unei agenții, cât și a unei companii sau corporații. Când eram în facultate, credeam că idealul de carieră ar fi să încep în agenție, să continui la client/intern într-o companie, și apoi, în timp, să-mi deschid propria agenție. Doar că am fost foarte dezamăgită de cum se lucrează în agenții, de colegi, de competitivitatea inutilă, de cât de greu ajungi să crești într-un astfel de mediu, încât mi-am luat inima în dinți și am renunțat rapid la agenții și companii. Așa că din 2013 am devenit freelancer.

Poate un tânăr de 20 de ani în 2021 să înceapă direct ca freelancer, chiar fără o facultate? Ce recomandări ai pentru cineva la început de drum sau pentru Aleka de la 20 de ani?

La cum se arată lucrurile și câtă libertate ai în ziua de azi, cred că poți face aproape orice la orice vârstă, în special în online. Cred că se putea și pe vremea mea, însă aveam anumite constrângeri mentale și prea puțină susținere din partea celor dragi.

Dacă ar fi să dau timpul înapoi, n-aș schimba nimic, dar mi-aș spune că nu trebuie să-mi fac atâtea griji pentru aceste schimbări. Recomandarea mea pentru cineva la început: încearcă să-ți dai seama ce-ți dorești, fă-ți o strategie, fii organizat și fă-ți neapărat un cont de economii.

Aleka Sarah Vladareanu

Cum a fost tranziția de la specialist în comunicare, social media și PR, la co-fondator al prăjitoriei de cafea de specialitate NOMONYM Coffee?

Pentru că mi-am ascultat sfatul, nu mi-am făcut griji pentru schimbare and I went with the flow. Soțul meu lucrează în domeniul cafelei de specialitate de mai bine de 10 ani și era pasul natural pentru el să-și deschidă propria prăjitorie de cafea, iar eu l-am susținut 100%. Ba chiar mi-am lăsat amprenta în momentul în care i-am propus ca prăjitoria să aibă și un mic show-room, partea de cafenea în sine, unde ne așteptăm zilnic clienții pentru a le prezenta și pregăti cafelele noastre. Acum sunt basically propriul meu client pe partea de PR și social media.

Ai întâmpinat vreo diferență între a crea o voce digitală pentru brand-ul altcuiva versus propriul brand?

Da și nu. În sensul că nu văd neapărat o diferență uriașă, însă când te ocupi de propriul brand ești mult mai meticulos, tipicar, perfecționist. Iar, din experiență, asta de cele mai multe ori te încurcă decât să te ajute. De aceea încerc să nu iau brandul meu prea în serios și să mă joc cu el, să experimentez.

Care au fost temerile la început de drum și cum le-ai depășit?

Poate o să sune ciudat, însă nu am avut nici o teamă cu privire la NOMONYM. Atât eu, cât și soțul meu suntem foarte încrezători în experiența noastră și în acest nou proiect. Știm că ce facem, facem foarte bine, așa că nu am putea da greș dacă ne ocupăm cu cap de prăjitorie.

Ai mai multe proiecte digitale (cele 2 bloguri – Sunshine Sarah și Yum Stops) pe lângă cafenea, le poți dedica timp egal sau a intervenit un compromis ca să îți găsești echilibrul?

Gândește-te că la începutul NOMONYM aveam pe lângă aceste 3 proiecte, încă 4 clienți pe partea de social media. A fost destul de dificil să fac față tuturor task-urilor, tocmai de aceea pe la finalul anului 2020 am luat decizia să renunț la clienții mei, ca să-mi dedic timp cum se cuvine propriilor mele proiecte. Nu faci niciodată tot ce ai putea face pentru un proiect din viața ta, dacă ai și altele în standing by mereu. E o lecție pe are am învățat-o cu greu, pentru că mie îmi place să mă bag în tot felul de proiecte. Acum am rămas cu NOMONYM, Sunshine Sarah și Yum Stops și este perfect.

Cum este să lucrezi profesional cu partenerul de viață, a pus acest pas presiune pe comunicare, există o linie trasată mental, de tipul „gata, acum e despre noi”?

Eu nu văd lucrurile albe și negre, cum nici timpul petrecut cu soțul meu la shop nu îl văd diferit față de cel petrecut acasă. Asta și pentru că mă adaptez rapid, cu ușurință, la orice situație.

Pentru soț e mai greu. El are nevoie de un ritm, de o rutină, ca să se poată concentra cum trebuie pe fiecare lucru în parte. Dar diferența asta dintre noi nu cred că ne-a pus piedici în relație, ci mai degrabă ne ajută. Iar comunicarea e mereu de bază la noi. Oricând apar eventuale probleme, vorbim și ne reglăm. Suntem chiar foarte eficace, nu ne place să pierdem timp.

Aleka Sarah Vladareanu

Ce te inspiră online în 2021 la 30 de ani?

Mă inspiră și uimește câteodată cât de multă informație poate oferi o poză sau un video de doar câteva secunde. Google și social media au devenit niște unelte foarte bune pentru oricine din aproape orice domeniu.

Cum arată o zi din viața unei tinere antreprenoare?

Foarte organizată, dacă nu vrei s-o iei razna. Încep ziua la 6 dimineața cu un mic dejun rapid, cafeaua o beau abia pe la 8, când deschidem coffee shop-ul. Vine primul val de clienți, apoi am o pauză pe care o investesc în social media pentru shop, pentru mine sau Yum Stops. Vine și valul doi de clienți, apoi o pauză scurtă de prânz pentru mine (soțul nu poate mânca cât timp e la muncă, iar eu nu renunț la nici o masă, pentru că e unul din lucrurile care îmi fac bine).

Când e zi de prăjire, ambalăm apoi cafeaua, o etichetăm și punem la raft. Livrăm comenzile către alte shopuri la finalul programului, de obicei. La ora 16:00 mai avem un val de clienți, iar la 17:00 închidem. Dacă ne mișcăm bine cu curățenia, la 17:30 suntem deja acasă, la Netflix & chill. Mai sunt unele zile când îmi ”iau liber” de la shop și rămân acasă, ca să mă ocup de proiectele pentru Sunshine Sarah sau Yum Stops, și din când în când mai merg cu colegele de la YS la recenzii culinare prin diverse locuri (dar mai dificil în perioada asta pandemică).

Social media a făcut mult bine, dar a venit și cu un val de burnout pentru noua generație. Cum reușești să te detașezi, ce faci când nu dai scroll?

Burnout-ul a existat dintotdeauna, în special la femei, pentru că facem mult prea multe lucruri deodată, pentru că putem. Și putem până la un punct. Iarăși, organizarea e ajutorul de bază aici. Să-ți cunoști limitele, să te organizezi corespunzător, și să știi cum să te relaxezi. Eu am făcut burnout de două ori până acum; o dată din prostie și o dată din necesitate. Iar de atunci m-am învățat minte. Nu-mi mai este teamă să spun NU și să-mi iau timpul necesar pentru relaxare. Asta poate însemna o oră de citit o carte, câteva ore la spa sau masaj, o sesiune de window shopping, o plimbare prin soare.

De-a lungul anilor ai dezvoltat o comunitate online. Simți presiune să fii mereu conectată, să postezi, altfel uită lumea?

Să știi că simt asta. Însă, de cele mai multe ori, o simt când fac prea multe lucruri, când simt că nu pot controla anumite situații, pe scurt, când sunt obosită. E totul în capul nostru în final, cel puțin așa cred eu.

Ce ai face timp de 48 de ore fără acces la internet?

M-aș teleporta undeva gen Maldive și aș sta toată ziua la soare. Bine, realistic, probabil că aș face un roadtrip până în Slobozia să-i văd pe cei dragi de acolo. Family time is the best time.

Elena Vrabie
Elena Vrabie
Port multe pălării și învăț în fiecare zi despre viața de femeie, mamă, soție, iubitoare de patrupede și jurnalist Millennial cu o experiență de 10 ani în domeniu. Când nu scriu, vloguiesc! #alwaysoptimising